Nöjda kunder i Trollhättan och Vänersborg


2015-02-12

Bild: Västtrafik

99 procent av kunderna som åkte med Västtrafiks bussar i Trollhättan och Vänersborg under det fjärde kvartalet 2014 var nöjda med sin resa.  Det visar den senaste kundundersökning som genomförts ombord på bussarna.

För att följa upp hur kollektivtrafiken fungerar och förbättra servicen mäter Västtrafik kundernas nöjdhet genom intervjuer ombord på fordonen. Varje år genomförs cirka 30 000 intervjuer på Västtrafiks bussar, tåg och spårvagnar och båtar. Under det fjärde kvartalet 2014 svarade hela 99 procent av kunderna i Trollhättan och Vänersborg att de var nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa.

– Det är ett förstås ett kvitto på att våra kunder uppskattar vår trafik. Nu ligger utmaningen främst i att behålla den höga nivån när busstrafiken i Vänersborg och Trollhättan har utökats och nya kunder börjar åka med oss, säger Attila Ungvari, ansvarig för Västtrafiks busstrafik.

Totalt har nöjdheten med den senaste resan stigit från 94 procent för 2013 till 96 procent för helåret 2014. Kunderna ger också höga betyg för tryggheten ombord och för förarnas kunskap och service. 98 procent av kunderna svarar att det känns tryggt ombord. 91 procent tycker att föraren kör lugnt och smidigt.

– Vi har busslinjer som har tät trafik. Var 10:e minut kan du åka mot Sylte eller Lextorp från Drottningtorget i Trollhättan och var 15:e minut kan du åka mellan Vänersborg och Trollhättan, i stort sett hela dagen. Det är viktigt att vi levererar en bra bussresa varje gång, säger Roland Jenssen som är trafikchef på Nobina.

En av förklaringarna till kundernas goda omdömen kan vara den pågående satsningen på ”Den gröna resan” som Västtrafik och trafikföretaget Nobina startade för drygt ett år sedan. Syftet med projektet är att genom mjukare, ekonomisk och mer planerad körning bidra till mindre miljöpåverkan och ökad trafiksäkerhet. Kunderna får dessutom en bekvämare resa samtidigt som förarnas arbetsmiljö förbättras.

Källa: Västtrafik