Scania lanserar Scania One – den digitala plattformen för uppkopplade tjänster


2017-02-27

Fotograf: <span class=\
Fotograf: Scania

På Mobile World Congress i Barcelona lanseras i dag Scania One, en ingång till en mängd olika uppkopplade tjänster för åkerier och förare. Med en kvarts miljon uppkopplade Scaniafordon ger Scania One en samlad och enkel tillgång till tjänster för ökad effektivitet. 

Genom Scania One får åkerier och förare tillgång till användbara tjänster som kan förenkla och förbättra deras transportuppgifter. Scania One är en öppen kundplattform för befintliga och kommande Scaniatjänster och externt innehåll för surfplattor med Android operativsystem.

– Scania One är vår övergripande lösning för att enkelt och effektivt integrera både dagens och kommande tjänster i en enda miljö, säger Scanias försäljnings- och marknadschef Christian Levin. Jag är övertygad om att dessa tjänster starkt kommer att bidra till ökad effektivitet och därmed öka intäkterna för transportföretag.

Scania One bygger på mjukvara från Ericsson. Den ska möta skilda kund- och förarbehov i samband med lastbilskörning, transportuppgifter eller helt efter personliga egna val. Eftersom fler tjänster kan läggas till utan begränsningar blir Scania One ett attraktivt enhetsval. Med hjälp av den anpassade hemskärmen får förare tillgång till alla de appar som åkeriet valt.

Scania One innehåller bland annat Scania Fleet Management, det omfattande systemet för uppföljning och analys som ger åkerier överblick över fordon och förare. Det ger ingående information om utvecklingen vad gäller avgörande kostnadsfaktorer som bränsleförbrukning och förslitning. Det är också ett värdefullt hjälpmedel för fordonsplanering med positioneringsdata och servicebehov.

Den förenklade Fleet Performance-appen ger den viktigaste informationen från Scania Fleet Management.

Bland övriga tjänster som inledningsvis erbjuds i Scania One är:

Check before drive – en digital checklista som vägledning vid daglig tillsyn av lastbilar och släp oavsett märke. Kontinuerlig registrering av tillstånd ger underlag för serviceplanering.

Scania Assistance – ger förare möjlighet att digitalt komma i kontakt med Scanias assistanstjänst med positionsbestämning för snabba åtgärder på väg eller i verkstad.

Guide me – genom detta interaktiva hjälpmedel med förstärkt verklighet, ”augmented reality”, kan förare lära känna olika funktioner i lastbilen. Genom mobilkameran kan olika symboler på instrumentpanelen scannas av för förklarande beskrivningar i text och video.

Scania kommer fortlöpande att lägga till nya tjänster samtidigt som utvecklare uppmuntras att skapa nyttiga tjänster. Härigenom bygger Scania ett system för optimerade och effektiva transportlösningar.

Scania One är kompatibelt med Volkswagen Truck & Bus molnbaserade plattform som också är grunden för RIO, vilket ger möjlighet att även erbjuda ytterligare tjänster och ett bredare ekosystem.


Källa: Scania