PowerCell får Göteborgs första Toyota Mirai bränslecellsbil


2017-03-07

PowerCells marknads- och kommunikationschef Charlotta Sahlin tar emot nycklarna till företagets och Göteborgs första Toyota Mirai av Motor Trends vd Mikael Brunnhage. Bild: Powercell
PowerCells marknads- och kommunikationschef Charlotta Sahlin tar emot nycklarna till företagets och Göteborgs första Toyota Mirai av Motor Trends vd Mikael Brunnhage. Bild: Powercell

Det svenska bränslecellsföretaget PowerCell Sweden AB blev i fredags först i Göteborg – och bland de första i Sverige – med att skaffa en Toyota Mirai bränslecellsbil. Därmed tas ytterligare ett steg på vägen i utvecklingen av fossilfria transporter i Sverige.

PowerCell Sweden utvecklar miljövänliga unika bränsleceller och s k reformer­teknik för både exister­ande och framtida bränslesystem. Företaget har tagit fram en egen bränslecells­teknik som används som kraftkälla för både mobila och stationära användningsområden.

EU-kommissionen har pekat ut en ökad användning av bränslecellsfordon som ett viktigt steg för att få en emissionsfri transportsektor. Vätgas tillsammans med bränslecellsteknik ger avgasfria fordon med rent vatten som enda utsläpp. Vätgas ger heller inte några klimatpåverkande utsläpp vid fram­ställningen, eftersom fossilfri el används för all vätgas som tankas i Norden.

– Det är viktigt för oss att leva som vi lär. Bränslecellstekniken spelar en viktig roll i arbetet för att minimera klimatpåverkan från bilar, lastbilar, bussar och båtar. Då ska vi som en av de ledande aktörerna givetvis också själva använda de senaste produkterna på området, säger PowerCell Swedens vd Per Wassén.

– Det är en betydelsefull milstolpe för oss, när PowerCell som Nordens ledande bränslecellsbolag väljer att köra Toyota Mirai. Redan i dag finns bilarna; nästa stora utmaning är utbyggnaden av den nödvändiga infrastrukturen. I dag finns vätgasstationer i Göte­borg, Stock­holm, Mariestad och Sand­viken samt snart även i Malmö och ytterligare en station i Stock­holm. Genom att allt fler tongivande aktörer skaffar bränsle­cells­bilar som Toyota Mirai kommer vi också närmare ett kommersiellt genom­slag för tekniken, säger Toyota Swedens vd Xavier Heylen.

Toyota Mirai är en fyrsitsig sedanbil med ett vätgasdrivet bränslecellssystem som levererar el till bilens 154 hästkrafter starka elmotor. Systemet innebär att bilen inte har några utsläpp alls när den körs – utom vattenånga. Den är dessutom i princip ljudlös. Att tanka fullt med vätgas går på tre till fem minuter, vilket ger en räckvidd på 35–40 mil beroende på körförhållanden.

PowerCells Toyota Mirai levererades på fredagen till företaget av Toyotas återförsäljare Motor Trend i Kungsbacka.

Källa: Toyota Sverige AB