Nöjda kunder sätter rekord i bussresande i Trollhättan och Vänersborg


2017-05-05

Bild:Nobina

Under 2016 ökade bussresandet i Trollhättan och Vänersborg med 8 procent, och i mars 2017 nådde vi rekordnivå med över en halv miljon bussresor under en månad. Samtidigt är så mycket som 94 procent av kunderna nöjda med sin senaste resa och många ger våra förare ett bra betyg. Det visar statistik från Västtrafik.

I Trollhättan och Vänersborg kör vi på Nobina all stadstrafik på uppdrag av Västtrafik. Och nu ökar bussresandet i regionen. Under 2016 gjordes 375 000 fler resor med våra bussar än året innan. Vi har även lyckats sätta ett resenärsrekord – under mars i år gjordes en halv miljon resor med våra bussar.

Förutom att titta på antal resor så genomför Västtrafik även intervjuer ombord på bussarna under hela året för att följa upp kvalitén. Under första kvartalet i år uppgav hela 94 procent av kunderna att de är nöjda eller mycket nöjda med sin senaste resa. Våra förare får höga betyg på både körstil och bemötande, och många kunder upplever att förarna kan svara på frågor i samband med resan.

– I de kundundersökningar vi genomför löpande får vi väldigt bra betyg av kunderna, samtidigt som våra kundvärdar och förare får fina omdömen när det gäller service och körstil. Det är extra kul att se att det kommer in så många positiva kundsynpunkter på förarna, säger Tomas Östebo, biträdande affärschef på Västtrafik.

Bidragande orsaker till den stora ökningen av bussresenärer kan vara smarta trafiklösningar och linjedragningar som passar fler människor, samt utökad trafik i vissa lägen. Dessutom har det blivit enklare att köpa biljett via den nya appen To Go och det finns usb-uttag på bussarna, något som kan vara ytterligare en fördel när resenärerna väljer att åka kollektivt.

Lär mer om utvecklingen av bussresandet i Trollhättan och Vänersborg hos TTELA.

Källa: Nobina