Premiär för smarta Kia Niro Plug-in Hybrid


2017-09-07

Bild:Kia

Supermiljöbilen Kia Niro Plug-in Hybrid förenar klassens längsta räckvidd på el, 58 km, med fördelarna av en rymlig och praktisk crossover-kaross. Hög säkerhet, låga CO2-utsläpp (29 g/km) och ett pris från 298 900 kronor ger gynnsam totalekonomi för såväl privat- som tjänstebilsköparen.

Crossovern Niro Hybrid med tuff suv-inspirerad design lanserades under hösten 2016. Nu är det försäljningsstart för laddhybridversionen som försetts med ett litiumpolymerbatteripack på 8,9 kWh (jämfört med 1,56 kWh i Niro Hybrid), vilket gör det möjligt att köra 58 kilometer på en laddning. Den långa räckvidden på eldrift gör det möjligt att klara en majoritet av vardagsresorna på el.

Bensinmotorn på 1,6 liter i kombination med sexväxlad dubbelkopplingslåda (DCT) och en starkare elmotor jämfört med Niro Hybrid (44,5 kWh). Bränsleförbrukningen anges till 1,3 l/100 km och CO2-utsläppet 29 g/km enligt gällande körcykel.
Den sammanlagda effekten är 141 hk och maximalt vridmoment 265 Nm. 0-100 km/h går på 10,6 sekunder (0,7 s snabbare jämfört med Niro Hybrid).

Batteriet laddas via ett vanligt eluttag och är placerat under lastgolvet där det inkräktar minimalt på bagageutrymmet, som rymmer 324 liter (VDA), jämfört med 427 liter i Hybrid-versionen. Niro Plug-in Hybrid får dra släp, maximal dragvikt är 1 300 kg.

Niro Plug-in Hybrid är 4 355 mm lång, 1 805 mm bred och 1 535 mm hög. Designmässigt känns laddhybriden igen annorlunda finish på grillen, de turkosblå ”krombladen” i främre och bakre stötfångarna, sidokromlister samt LED-strålkastarna.

Interiören matchas av turkosa dekorlister och specifika detaljer beroende på utrustningsnivå. Framför kan föraren avläsa den viktigaste informationen, medan pekskärmen på mittkonsolen innehåller mer ingående data om batteristatus och energiflöde. Beroende på utrustningsnivå även navigation/backkamera samt spegling av mobiltelefonen via Apple CarPlay™ och Android Auto™.

Kartinformationen i navigationssystemet används för att hjälpa föraren att köra så bränsleeffektivt som möjligt. Dels informerar systemet om när föraren ska ta foten från gaspedalen, och dels förutser topografiska förändringar längs rutten för att avgöra om det är bäst att använda den lagrade energin eller ladda batteriet. Detta fungerar både i uppförs- och nedförsbackar.

Laddhybriden klassas som supermiljöbil och är berättigad den statliga premien om 20 000 kronor. Nya Niro Plug-In Hybrid får ett förmånsvärde från 817 kr/mån.

Niro Plug-in Hybrid får lanseringspriset 298 900 kronor i det välutrustade grundutförandet Advance som bland annat innehåller adaptiv farthållare, autobroms med fotgängarskydd, aktivt filövervakningssystem, sju krockkuddar och krockgardiner, klimatanläggning, 16-tums aluminiumfälgar med aerodynamiska hjulsidor, Isofix-fästen, elinfällbara och uppvärmbara sidospeglar.

Två utrustningsnivåer är valbara; Pluspaket 1 (19 900 kr) och Pluspaket 2 (19 900 kr).


Källa: Kia