Dalco Elteknik har blivit Systra Sverige


2017-10-12

Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik.
Bild:Elmia
Harald Marx, biträdande försäljningsledare, och Madelene Altberg, produktionsledare, är på Nordic Rail för att presentera Systra Sverige, tidigare Dalco Elteknik.

Det franska företaget Systra är näst störst i världen på järnvägsprojektering. Numera ingår även det svenska företaget Dalco Elteknik i den franska familjen.
– Med Systra blir det andra muskler i företaget, säger Harald Marx, biträdande försäljningsledare på Systra i Sverige.

Systra har sedan starten 1957 växt för att bli en av världens största järnvägsprojektörer. I dag arbetar man för att hitta lösningar inom alla grenar av transportsättet; järnväg, höghastighet, tunnelbanor och spårvägar.

Svenska Systra, före detta Dalco Elteknik, fokuserade enbart på vanlig järnväg och så kallad EST, el/signal/tele. Nu kan man i stället utforma och designa kompletta transportsystem inom infrastruktur såsom järnväg, spårväg och tunnelbana och erbjuder ett fullständigt åtagande inkluderat MBEST (mark, bana/spår/kanalisation, el, signal och tele) med särskilda kompetenser inom projekterings- och uppdragsledning samt projektering EST.

– Nu kan vi ta del av Systras kunskap och därigenom utvecklas för att arbeta med höghastighet, tunnelbana och spårväg. Förr var det bara vanlig järnväg medan vi nu kan satsa på allt, säger Harald.

– Visst är det andra rutiner nu, ett litet företag i Sverige med 60 anställda har blivit en del av ett stort med 6 000 anställda, men nu finns resurserna för att kunna växa.

På Nordic Rail finns nu chansen för Systra Sverige att visa upp sig. Många vet vad Dalco Elteknik arbetar med, men inte alla vet om att företaget numera är en del av det franskägda Systra.

– Vi vill visa att vi finns och att vi fortfarande är samma företag med samma kvalitet fast med ett annat namn, säger Harald.

Och framtiden? Jodå, den ser ljus ut, menar Harald.

– Med Systra kan vi satsa på allt, inte bara traditionell järnväg utan alla de transportmedel som Systra arbetar med och samtidigt känna att vi kan klara av det, säger Harald.

– Nu finns planer på att växa och att utvecklas ännu mer och det känns väldigt inspirerande.



Källa: Elmia