Är elvägar vägen till en fossiloberoende fordonsflotta?


2017-10-12

Per Ranch är en av många som varit drivande bakom projektet Svenska elvägar.
Bild:Elmia
Per Ranch är en av många som varit drivande bakom projektet Svenska elvägar.

Förra året stod världens första elväg klar i Gävle. Per Ranch, projektledare för förstudien till projektet, hoppas nu att politikerna ska sätta ner foten och göra något för att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta 2030.

Riksdagen har beslutat att Sverige ska ha en fossiloberoende fordonsflotta 2030. För personbils- och kollektivtrafik finns det redan nu lösningar i form av elbilar eller bussar med biodrivmedel. För godstrafiken på väg är utmaningen däremot svårare. Under seminariet ”Elvägar med kontaktledning” presenterades elvägar som en lösning på utmaningen,

– Jag tycker att det ligger ett väldigt stort ansvar på politiken och därefter kommer aktörerna att anpassa sig. Det kommer nog att bli en väldig strukturrationalisering bland åkerierna; det går inte längre att en eller två gubbar skaffar sig en lastbil och kör, jag tror i stället att det kommer komma in stora aktörer, säger Per Ranch.

Vägen fram till invigningen av elvägen i Gävle var inte den smidigaste. Den har gått via den första idén 2008 genom debattartiklar, förstudier, en inbjudan till Riksdagens trafikutskott och bildandet av bolaget Svenska elvägar. Efter många långa turer kunde Svenska elvägar, tillsammans med Siemens och Scania, presentera en lastbil med strömtagare under Almedalsveckan 2012.

– Jag tror att staten och samhället måste sätta ner foten och vara tydlig med vad som gäller. Det finns de som säger att det där med beskattning inte är något att oroa sig för, beskattad kommer du bli ändå. Men så kan man inte resonera om man ska investera 20 miljarder kronor. Då vill man räkna på det och då behövs det tydliga och långsiktiga riktlinjer som säger hur det här ska beskattas, säger Per Ranch.

Enligt Per Ranch fungerar flera finansieringslösningar, exempelvis offentlig-privat samverkan, för elväg. De beräkningar som Svenska elvägar har gjort visar att en investering på 12,5 miljarder kronor har en total återbetalningstid på cirka 3,5 år.


Källa: Elmia