Bombardier – svensk teknik och innovation


2017-10-12

Michael Thulin, Annelie Andersson och Monica Öhlander på Bombardier framför det nya C30-tåget som ska trafikera Stockholms tunnelbana.
Bild:Elmia
Michael Thulin, Annelie Andersson och Monica Öhlander på Bombardier framför det nya C30-tåget som ska trafikera Stockholms tunnelbana.

Svensk teknik och innovation – där har ni Bombardiers grunder i ett nötskal. Den svenska delen av företaget har sina rötter i de anrika företagen Asea och Ericsson och har genom åren levererat tåg och järnvägssystem över hela landet.

Bombardier säger själv att man känner sig hemma i Norden och det nordiska klimatet. Här utvecklar och levererar man marknadsledande signal-, säkerhets- och trafikledningssystem, kostnadseffektiva underhållslösningar och driftsäkra rälsfordon med hög kapacitet för nordiska förhållanden året runt från norr till söder.

Med innovativa produkter, system och tjänster som är designade för nordiskt klimat vill man bidra till att öka järnvägens tillförlitlighet och attraktivitet.

– Bombardier har en stark bas i Sverige där vi står för service och underhåll på en lång rad platser runt om i landet. Dessutom står vi för ett stort antal tågleveranser till många svenska bolag, säger Michael Thulin, business developer på Bombardieres signalsida.

I Sverige finns företaget i Västerås, Stockholm, Göteborg och Hässleholm och man står för underhållet i Falköping, Gävle, Kalmar, Luleå och Nässjö.

På Elmia Nordic Rail presenterar Bombardier sina projekt och trafiklösningar, men även kommande nyheter som Movia C30 Metro, de nya tågen som ska ska rulla i Stockholms tunnelbanesystem inom kort.

– Mässan är bra på många sätt. Givetvis vill vi synas och visa vad vi arbetar med, men det är också en bra mötesplats för att ta kontakt med kunder. Här är det neutral mark vilket underlättar när man ska diskutera, säger Michael Thulin.



Källa: Elmia