För trångt på pendeltågen – SL skärper kraven på leverantör


2017-11-20

Under hösten har det ibland varit alltför trångt på pendeltågen. SL och MTR, som kör tågen, har arbetat tillsammans för att förändra situationen. Nu skärper SL kraven ytterligare på MTR, för att säkra en förbättring inför vintern.

-Det finns flera orsaker till trängseln. En del är sådana som MTR har ansvar för. Vi vill se snabbare förbättring för våra resenärer, därför ökar vi kraven på MTR, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör.

Pendeltågen är ofta i tid och resenärerna är nöjda med trafiken. Men korta tåg och inställda avgångar orsakar trängsel. Sedan tidig höst har SL ställt krav på MTR att vidta åtgärder. MTR har presenterat en åtgärdsplan för att lösa problemen, som följts upp av SL. Arbetet går för långsamt i förhållande till planen. Därför avser SL nu ytterligare skärpa kraven, genom att innehålla ersättning på 50 miljoner till MTR till dess att problemen är lösta.

Orsakerna till korta tåg och inställda avgångar är flera. Personalbrist och problem med underhåll är de främsta orsakerna, och det är MTR:s ansvar att lösa dessa problem. De nya pendeltågen som köpts in har också haft vissa barnsjukdomar som krävt extra insatser.

-Den bästa trafiken får vi genom gott samarbete med vår leverantör. Samtidigt måste vi säkra stockholmarnas resor, även när samarbete inte räcker. Vi har rätt i vårt avtal att lägga ytterligare ekonomisk kraft bakom våra krav, den rätten utnyttjar vi nu, säger Fredrik Cavalli-Björkman.

Under 2017 har SL tagit ut månadsvisa viten för inställd trafik, samtidigt har bonus betalats ut för nöjda kunder och god punktlighet. Skärpningen av krav i form av innehållen ersättning sker parallellt med uttag av viten och bonus.

Fakta: Avtalet med MTR






Källa: SL