Göteborgsföretag utvecklar framtidens drönarteknik – testas i UNICEF:s humanitära flygzon i Malawi


2017-11-23

På bilden från vänster: Michael Scheibenreif, UNICEF Office of Innovation Godfrey Masauli, lokal representant i Malawi för drönarföretaget Globhe Maciek Drejac, CTO Everdrone Emil Granberg, Technical Developer Everdrone.
Bild:Everdrone
På bilden från vänster: Michael Scheibenreif, UNICEF Office of Innovation Godfrey Masauli, lokal representant i Malawi för drönarföretaget Globhe Maciek Drejac, CTO Everdrone Emil Granberg, Technical Developer Everdrone.

100 miljoner dollar, så mycket förutspår man att drönarbranschen kommer att omsätta från nu fram till år 2020. Autonom och säker drönarteknik blir en avgörande faktor för drönarens frammarsch – något som Göteborgsföretaget Everdrone specialiserat sig på. I oktober demonstrerade de sin teknik för tv-kanalen BBC i UNICEF:s humanitära drönarkorridor i Malawi.

Att drönare kommer vara en del av samhällets infrastruktur i framtiden är en självklarhet. Branschen är bara i sin linda och utvecklingsmöjligheterna inom samtliga områden är enorm. Allt från transport, konstruktion och bevakning till humanitära insatser.
– För att branschen ska kunna växa i den omfattning som är möjligt måste drönarna bli autonoma och självkörande. Då krävs teknikutveckling, framför allt inom säkerhet. Precis som med en självkörande bil måste en självstyrande drönare uppnå en högre säkerhet än en mänsklig pilot. Vår teknologi gör att drönare kan känna av sin omgivning, navigera säkert och undvika kollisioner med människor och egendom, förklarar Mats Sällström, VD för Everdrone.

I oktober blev Everdrone inbjudna att testköra och visa sin teknik för tv-kanalen BBC i drönarkorridoren i Malawi. Drönarkorridoren är utvecklad på uppdrag av FN:s barnfond UNICEF då landet är ett av världens minst utvecklade, placering 170 av 188 enligt FN:s utvecklingsindex HDI. Behovet av att transportera mediciner och sjukvårdsutrustning är stor samtidigt som tillgängligheten till byarna är mycket begränsad. Särskilt vid återkommande regnperioder med översvämningar som följd.

– I dagsläget fokuserar vi uteslutande på att vår teknik ska tillämpas inom sjukvård, räddning och humanitära insatser. För BBC visade vi hur vår teknik möjliggör start, navigation och landning utan GPS. Tekniken kommer att vara avgörande för att kunna använda drönare i tätbebyggda områden där hänsyn måste tas till både egendom och människor och där kraven på säkerhet kommer att vara mycket höga, säger Mats Sällström.

Drönarkorridoren i Malawa spänner över ett cirkelformat område med cirka 80 kilometers diameter över staden Kasungu med cirka 60 000 invånare och ett antal småbyar runtomkring. BBC kommer att sända sitt inslag med Everdrone under december.




Källa: Everdrone