Värmdöleden anpassas för snabbväxande kommuner
– Trafikverket tar ett samlat grepp om vägarna på Nacka och Värmdö med ett flertal större satsningar. Flera trafikplatser och vägsträckor byggs om och tillsammans med bygget av den nya Skurubron skapar vi ökad framkomlighet och en mer effektiv kollektivtrafik, säger Helena Sundberg, regional direktör på Trafikverket.
Just nu påbörjar Trafikverket bygget av trafikplats Kvarnholmen med på- och avfartsramper i höjd med Nacka gymnasium. Trafikplatsen gör det enklare att åka till och från Kvarnholmen via Värmdöleden. Arbetet beräknas vara klart 2019.
Ny Skurubro för ökad tillgänglighet
Parallellt påbörjas även upphandlingen inför nya Skurubron, med planerad byggstart hösten 2018. Den nya bron får tre körfält i varje riktning, varav ett kommer att användas som kollektivkörfält. Bron beräknas öppna för trafik i slutet av 2021. I projektet ingår även renovering och ombyggnad av den befintliga bron som ska byggas om till gång- och cykelväg samt lokalväg.
Överdäckning när tunnelbanan kommer till Nacka
I området runt centrala Nacka planerar Trafikverket, Nacka kommun och Trafikförvaltningen (SLL) för en rad åtgärder som ska möjliggöra nya bostäder och den kommande tunnelbanan. Värmdöleden däckas över vid nuvarande trafikplats Nacka, utanför Nacka forum. Vägsträckan flyttas dessutom en bit norrut för att ge plats till en ny underjordisk bussterminal som byggs i anslutning till tunnelbanan. Trafikplats Nacka försvinner i samband med överdäckningen av vägen. Istället kommer trafikplatserna Skvaltan och Kvarnholmen att byggas om för att skapa fler anslutningar till centrala Nacka.
Åtgärder på Värmdö
På Värmdö arbetar Trafikverket med utveckling av vägsträckan mellan Mölnvik och Ålstäket, den så kallade Grisslingerakan. Där planerar Trafikverket åtgärder som förbättrar framkomligheten och trafiksäkerheten.
I Hemmesta på Värmdö ska Trafikverket bygga en cirkulationsplats samt en gång- och cykelväg för att förbättra trafiksäkerheten och framkomligheten i området. Åtgärderna i Hemmesta beräknas bli klara 2021.
Källa: Trafikverket