Klart för fortsatt avtalad busstrafik i norra Sverige


2017-12-14

Bild:Göran Fält

För att förbättra tillgängligheten i norra Sverige föreslår Trafikverket en ersättning till busstrafiken på drygt 35 miljoner kronor per år. Det är en ökning med 4,8 miljoner.

– Med den avtalade busstrafiken bidrar Trafikverket till en förbättrad tillgänglighet till ett stort antal orter i inlandet i de fyra nordligaste länen, säger Anna Fällbom, chef Transportsystem och utredningar, Trafikverket.

Trafikverket har tillsammans med de regionala kollektivtrafikmyndigheterna i Norrbotten,Västerbotten, Jämtland och Västernorrland ett avtal om busstrafik i och mellan länen. Inför den nya tvååriga avtalsperioden har Trafikverket utrett vilken busslinjetrafik som ger positiva effekter för tillgängligheten inom det interregionala kollektivtrafikresandet.

Beslut är taget om att teckna ett samverkansavtal omfattande följande linjer:

Linje 91 Kiruna–Riksgränsen–Narvik
Linje 55 Pajala–Överkalix–Luleå
Linje 44 Gällivare–Jokkmokk–Boden–Luleå
Linje 21 Arvidsjaur–Älvsbyn–Boden–Luleå
Linje 26 Arjeplog–Arvidsjaur–Skellefteå
Linje 29 Sorsele–Malå–Norsjö–Skellefteå
Linje 32 Skellefteå–Lycksele
Linje 31 Hemavan/Tärnaby/Storuman/Lycksele–Umeå
Linje 63 Dorotea–Åsele–Bjurholm–Vännäs–Umeå
Linje 40 Östersund–Hammarstrand–Sollefteå–Örnsköldsvik
Linje 331 Sundsvall–Långsele–Sollefteå
Linje 164 Östersund–Funäsdalen
Linje 56 Sveg–Älvros–Ytterhogdal–Ljusdal

Bidrar till grundläggande tillgänglighet mellan regioner
Trafikverket har utrett vilka insatser som är möjliga och lämpliga. Busslinjerna som får ekonomisk ersättning ger en förbättrad tillgänglighet och gör att människor i högre grad kan välja kollektivtrafik för sina resor, förklarar Anna Fällbom. Linje 10 Kiruna–Gällivare–Överkalix–Luleå, linje 53 Kiruna–Pajala–Övertorneå–Haparanda och linje 17 Arjeplog–Arvidsjaur–Långträsk–Piteå, ger inte några eller endast mycket marginella effekter på tillgängligheten för det interregionala kollektivtrafikresandet och kommer därför inte få fortsatt ekonomisk ersättning. Däremot ger linje 31 Hemavan/Tärnaby/Storuman/Lycksele-Umeå så stora effekter på tillgängligheten att en högre ersättning än tidigare är motiverad.

Höjd ersättningsnivå
Beslut är taget om en ersättningsnivå på drygt 35,4 miljoner kronor per år, vilket är drygt 4,8 miljoner kronor mer än i befintligt avtal. Den största orsaken till ökningen är att ersättningen för linje 31 föreslås utökas.


Fortsatt samarbete om utveckling
I stort sett har utredningens slutsatser mötts av positiva reaktioner och acceptans, och Trafikverket hoppas på ett fortsatt aktivt samarbete för att utveckla den avtalade trafiken. Trafikverket tittar vidare på bland annat flygbilar och anropsstyrd trafik.

Trafikverket föreslår en avtalsperiod på två år istället för fem år som i tidigare avtal. Trafikverket vill, så snart som möjligt, skapa förutsättningar för ett gemensamt avtal för all avtalad busslinjetrafik i norra Sveriges inland. Befintligt avtal för busslinjetrafik längs E45 på sträckan Mora–Östersund–Gällivare, löper ut i december 2019, därav den kortare avtalstiden.


Fakta
Trafikverket har i uppdrag att i hela landet avhjälpa tillgänglighetsbrister i den interregionala kollektiva persontrafiken, där sådan inte upprätthålls i annan regi och där det saknas förutsättningar för kommersiell drift. Det sker genom trafikavtal för flyg, buss, tåg, samt Gotlandstrafiken som är ett särskilt uppdrag. Trafikverket ska vidare se till att det finns regelbunden flygtrafik på linjen Östersund–Umeå.



Källa: Trafikverket