Trafikverket flyttar berg till sjöss


2017-12-14

Hamnen och transportbandet i Sätra.
Bild:Mikael Ullén
Hamnen och transportbandet i Sätra.

Under byggnationen av E4 Förbifart Stockholm, som ska knyta ihop de norra och södra länsdelarna och skapa en tillgängligare Stockholmsregion, har hittills cirka 2,7 miljoner ton bergmassor sprängts loss. En stor del av bergmassorna kommer nu att bli bortfraktade från byggplatserna– med båt.

Totalt kommer det att sprängas ut 22 miljoner ton bergmassor innan Förbifart Stockholm är klar, och av dem kommer cirka 9,5 miljoner ton att fraktas sjövägen på Mälaren – för att spara på miljön. Transporterna kommer att gå från de tre tillfälliga hamnarna vid Sätra varv samt södra och norra Lovö.

– Sjötransporter är en relativt ny, men tydlig, miljösatsning från Trafikverkets sida, säger Bengt Niklasson som ansvarar för hamnverksamheten och sjöfarten i projektet. Den stora fördelen med att transportera bergmassor sjövägen är att det blir betydligt färre tunga transporter på Stockholms trafiknät och nära bostadsområden. En sjötransport motsvarar ungefär 80–100 lastbilstransporter.

Den tillfälliga hamnen i Sätra har nyligen öppnat upp för transport och hamnarna på södra och norra Lovö kommer att tas i drift under vintern. Berget som sprängts ut i tunnlarna krossas och transporteras på band till fartygen. Massorna går sedan över Mälaren till mottagningshamnar där de tas om hand, för att användas till andra byggprojekt.  

 Fakta:





Källa: Trafikverket