Fler och nöjdare resenärer ger fortsatt stabilt resultat


2018-02-07

Bild:SJ

Den fortsatt positiva reseutvecklingen innebar att SJ under 2017 kunde notera ett nytt rekord. För första gången såldes 30 miljoner SJ-biljetter under ett år, en ökning med två miljoner jämfört med året innan. Det bidrog till att SJ i dag presenterar ett stabilt rörelseresultat för helåret 2017 på 666 MSEK (837) och nettoomsättning på 7 780 MSEK (9 336). Lägre resultat och nettoomsättning jämfört med året innan förklaras helt av att SJ inte längre kör pendeltågen i Stockholms län.

Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till 181 MSEK (355), där det fjärde kvartalet var ovanligt starkt föregående år.

SJs långsiktiga strategi, med offensiva satsningar, fokus på att attrahera fler resenärer och sänkt kostnadsbas, har gett effekt med fortsatt resandeökning, nöjdare kunder och förbättrad punktlighet.

- Intäkterna från vår egentrafik ökade, och vi har stora framgångar i avtalstrafiken när det gäller exempelvis regional- och pendeltågstrafiken för Västtrafik, säger SJs vd Crister Fritzson.

Under 2017 har SJs punktlighet förbättrats och den sammantagna punktligheten för SJs lång- och medeldistanståg ökade till 90 procent (88). Punktligheten för SJs långdistanståg förbättrades till 82 procent (81) och medeldistanstågen ökade till 92 procent (90). Även kortdistanstågen nådde högre en punktlighet på 93 procent (92) under 2017.

Den förbättrade punktligheten tillsammans med en rad kundförbättringar som utvecklats i samverkan med våra kunder bidrog till att SJs Nöjd kundindex höjdes till 72 (70).

- Det är väldigt positivt att allt fler resenärer väljer tåget och SJ. Den fortsatt stora efterfrågan möter vi på SJ med attraktiva erbjudanden och ännu bättre möjligheter att planera och boka sin resa digitalt. Från och med hösten 2018 börjar vi rulla ut våra ombyggda och moderniserade X 2000-tåg och några år senare tas våra helt nya snabbtåg i trafik, säger Crister Fritzson.

Fjärde kvartalet 2017

Helåret 2017



Källa: SJ