Stärkt hopp för 74 tons lastbilar


2018-02-16

Höganäs AB har sedan 2016 haft dispens för att testa en 74-tons-lastbil. Lastbilen kan transportera två istället för en container med metallpulver från Höganäs till hamnen i Helsingborg. 
Bild: Höganäs AB
Höganäs AB har sedan 2016 haft dispens för att testa en 74-tons-lastbil. Lastbilen kan transportera två istället för en container med metallpulver från Höganäs till hamnen i Helsingborg. 

I går fattade regeringen ett beslut som öppnar för Trafikverket att peka ut på vilka vägar 74-tonsekipage blir tillåtna. Stålindustrin välkomnar beskedet med eftertyck.

Stålindustrin exporterar cirka 90 procent av sin produktion till mer 140 länder. Det ställer stora krav på effektiva och konkurrenskraftiga transporter.

– Jag är glad över att komma ett steg närmare 74-tonslastbilar. Det kan både minska kostnader och utsläpp från vår transportberoende industri, säger Bo-Erik Pers, vd Jernkontoret.

De svenska stålverken finns på mindre orter och landsbygd och är därför beroende av alla trafikslag. Insatser för effektiva transporter på såväl väg som järnväg och sjöfart betyder stärkt konkurrenskraft och minskade utsläpp.

– Effektiva och klimatsmarta transporter är helt avgörande för vårt exportberoende land. Nu vill vi gärna ha dialog med Trafikverket för att 74 ton ska införas i så stora delar av vägnätet som möjligt, säger Bo-Erik Pers.

 

Bildtext: Höganäs AB har sedan 2016 haft dispens för att testa en 74 tons lastbil. Lastbilen kan transportera två istället för en container med metallpulver från Höganäs till hamnen i Helsingborg.  Källa: Höganäs AB



Källa: Jernkontoret