Nytt arbetstidsavtal för Sjöfartsverkets helikopterpersonal


2018-03-08

Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.
Bild: Patrik Nilsson
Sjöfartsverket har sju räddningshelikoptrar av typen AW 139.

Nu är det nya arbetstidsavtalet för helikopterpersonalen inom Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet underskrivet av samtliga parter, Sjöfartsverket som arbetsgivare, ST, Saco-S och Seko.

 Det nya avtalet innebär stabilare personalförsörjning och en mer effektiv lösning för att utföra sjö- och flygräddningsuppdraget samt stödja övriga delar av samhället, säger Katarina Norén, generaldirektör på Sjöfartsverket.

Det nya avtalet bygger på att grundbehovet i verksamheten täcks med ordinarie arbetstid, som utförs av fyra besättningar per helikopterbas. Detta grundschema kompletteras med två besättningar, som arbetar enligt ett mer flexibelt schema för att täcka planerad frånvaro. Dessutom har alla medarbetare ett antal beredskapsdagar, där de ska inställas med kort varsel för att täcka upp oplanerad frånvaro. Alla medarbetare har utöver det ett antal timmar per år för fortbildning.

För att möjliggöra detta kommer besättningarna att utökas med två medarbetare. Det nya avtalet medger en bemanningslösning som innebär sammantaget att normal frånvaro i högre grad kan täckas med hjälp av redundans i bemanningen.

 På så sätt är den kostsamma fridygnslösningen inte kvar, som fanns i det tidigare avtalet, och kostnaderna för övertid reduceras jämfört med tidigare avtal, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningsavdelningen på Sjöfartsverket.

Det senaste halvåret har det förekommit störningar i räddningshelikopterverksamheten. När kommer verksamheten att fungera som vanligt igen?

Sedan principöverenskommelsen om ett nytt arbetstidsavtal träffades den 31 januari har verksamheten fortlöpt med endast ett fåtal mindre störningar. Medarbetare och ledning har trots utmaningar med kort framförhållning hållit verksamheten bemannad, säger Mattias Hyllert.

En vecka efter att principöverenskommelsen var på plats påbörjades vinterflygutbildning från en temporär bas i Kiruna. Vinterflygutbildningen är planerad fram till månadsskiftet mars-april. Därefter planeras de ordinarie fem baserna (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå) att vara öppna dygnet runt med 15 minuters insatstid.

 Den 3 april införs ett schema som bygger på det nya avtalet. Normalt sett finns alltid en viss inkörningsutmaning i en verksamhet som gör stora förändringar. Därmed kan det dröja en tid innan fördelarna med det nya avtalet fullt ut kan realiseras, säger Mattias Hyllert.

Fakta och bakgrund om Sjöfartsverkets räddningshelikoptersverksamhet
Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2017 var det totala antalet larm 626. Av dem rörde 409 larm sjö- och flygräddning och 217 larm utgjorde stöd till annan räddningstjänst.

I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra de civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens möjlighet att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.

Det äldre arbetstidsavtalet var mycket kostnadsdrivande och hade brister i arbetstidsredovisningen. Avtalet sades upp av arbetsgivaren i maj 2017. Förhandlingar mellan arbetstagare och arbetsgivare om ett nytt arbetstidsavtal resulterade den 31 januari 2018 i en principöverenskommelse som nu resulterat i ett avtal.



Källa: Sjöfarsverket