Vart tredje tåg försenat eller inställt
– En väl fungerande järnväg är avgörande för att vi ska kunna resa och frakta gods på ett effektivt och klimatsmart sätt. I dag är många överens om att tågtrafiken fungerar långt ifrån optimalt. Växelfel och nedrivna kontaktledningar är exempel på fel som skapar förseningar och urholkar förtroendet för järnvägen, säger Otto Nilsson, chef för affärsområde Innovation och Teknik på Strukton Rail
Flest förseningar drabbade långdistanstågen. Av dem var 22 procent av tågen mer än fem minuter försenade eller ställdes in helt. Pendeltåg och andra kortdistanståg var sex gånger fler än långdistanstågen och hade också en högre punktlighet. Av dem kom 93 procent fram inom fem minuter efter utsatt tid. De försenade långdistanstågen var i genomsnitt 15 minuter sena och de försenade kortdistanstågen var i genomsnitt fem minuter sena.
– Vi strävar mot en nollvision för trafikstörningar som beror på järnvägsfel. Eftersom flera regeringar under lång tid prioriterat ner järnvägsunderhållet är järnvägen sliten. Men nu finns smarta, innovativa lösningar som kan effektivisera underhållet om de används i det förebyggande arbetet. Därigenom går det att minimera antalet förseningar, säger Otto Nilsson.
Hur man definierar och beräknar tågtrafikens punktlighet varierar i olika länder. I Sverige brukar branschen beskriva punktligheten som den andel tåg som kommer till stationen inom fem minuter efter utsatt tid.
Uppgifterna är hämtade ur Sveriges officiella statistik om Punktlighet på järnväg 2017.
Tabell:
Andel persontåg som kommit fram enligt utsatt ankomsttid 2017
Ankomst enligt utsatt ankomsttid | 66 % |
Ankomst max två minuter efter utsatt ankomsttid | 82 % |
Ankomst max fem minuter efter utsatt ankomsttid | 90 % |
Källa: Strukton