Svenska organisationer deltar i och leder stort EU-projekt om trafiksäkerhet och krockprovning


2018-06-19

Virtuell krockmodell framtagen i det Vinnova-finansierade projektet VIVA.
Bild: VTI
Virtuell krockmodell framtagen i det Vinnova-finansierade projektet VIVA.

Krockprovning är ett av verktygen för att öka säkerheten på väg. EU finansierar därför ett omfattande projekt som nyligen startat för att utveckla virtuella krocktestmetoder. Det långsiktiga målet är att den fysiska utvärderingen av krockskyddet i och av framtidens bilar kompletteras med virtuell provning med datormodeller av människan, med utgångspunkt från både en modell av en genomsnittlig man och en genomsnittlig kvinna. I projektet ingår bland annat VTI, Chalmers, Folksam, Volvo Cars och Dynamore från Sverige.

Virtual, ”Open Access Virtual Testing Protocols for Enhanced Road User Safety” är ett forskningsprojekt som finansieras genom ”Horisont 2020”, EU:s ramprogram för forskning och innovation. Horisont 2020 är världens största satsning på forskning och innovation och har en budget på runt 80 miljarder euro.

I Virtual-projektet ska virtuella testmetoder och humanmodeller i så kallad öppen källkod utvecklas av fotgängare, cyklister, åkande i fordon och i kollektivtrafik. Humanmodellerna, det vill säga modeller av människor, kommer att användas i olika typer av konsumentprovning, där traditionell fysisk krockprovning kompletteras med virtuell provning i datormiljö.

Efter projektet kommer det att finnas virtuella modeller av en genomsnittlig kvinna och en genomsnittlig man vars fysikaliska egenskaper kommer att kunna varieras. Båda modellerna kommer att få en aktiv muskelfunktion. Det gör det möjligt att simulera vad som händer med människokroppen strax innan en krock. Modellerna kommer också att kunna skalas till olika storlekar och åldrar.

– Genom att kombinera traditionell fysisk provning med virtuell provning kommer det finnas bättre förutsättningar i framtiden att utvärdera system i bilar som skyddar både män och kvinnor och att utvärdera skyddet i flera olika krocksituationer, säger professor Astrid Linder, forskningschef på VTI och koordinator av Virtual-projektet.

Virtual, som kommer att pågå under fyra år och startade 1 juni 2018, har en total budget på nära 7 miljoner euro. 15 partners i 9 länder ingår i projektet, 5 av dem har sin bas i Sverige: VTI, Chalmers tekniska högskola, Folksam, Volvo Cars och Dynamore. VTI leder hela projektet på EU-nivå.




Källa: VTI