Första nya tunnelbanetåget på plats


2018-06-21

Bild: Bombardier

Den första nya tunnelbanevagnen C30 har nu levererats till SL. Vagnarna innehåller en mängd nyheter som innebär mindre trängsel, bättre komfort och förbättrad tillgänglighet.

Trafikförvaltningen har beställt 48 nya tunnelbanetåg (96 vagnar) av typen C30. De kommer att ersätta de allra äldsta tågen CX, som är så pass gamla att de behöver bytas ut. Trafikstart för de första C30-tågen är planerad till sommaren 2019. Alla 48 tåg planeras vara levererade 2022.

– Med de här tågen får SL:s resenärer en enklare resa, med mindre trängsel, bättre trafikinformation och förbättrad tillgänglighet. Jag är stolt över de nya C30-tågen som nu flyttar in i den nya depån i Norsborg, säger Caroline Ottosson, chef för trafikförvaltningen och VD för AB SL.

C30-tågen innehåller en mängd nyheter. En del är synliga för resenärer, medan en del av de nya lösningarna inte syns för blotta ögat:

– Med ordning och reda i ekonomin kan vi satsa för framtiden. Vi bygger nu ut tunnelbanan och rustar den tunnelbana vi har. Att nu kunna satsa på en helt ny generations tunnelbanetåg är ett uttryck för detta och känns väldigt roligt. När C30 sätts i trafik kommer tågen att tjäna stockholmarna väl, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M).

Fakta C30:

Längd: 70 meter. Två C30-vagnar kan kopplas ihop och bildar då ett fullängdståg på 140 meter.
Vikt: 116 ton
Antal dörrar: 12 passagerardörrar per vagnsida (24 dörrar per fullängdståg mot 21 stycken på C20)
Antal passagerare: 140 sittande (varav 18 prioplatser), 490 stående(vid 5 personer stående/m2), och 4 rullstolsplatser. Totalt 634 passagerare per vagn.
Högsta hastighet: 90 km/h
Material interiört: bland annat aluminium,ull, läder och rostfritt stål
Material exteriört: aluminium
Återvinningsbarhet: 98 % av fordonsvikten är återvinningsbar




Källa: SL