1 juli öppnas delar av vägnätet för 74-tonslastbilar
– Eftersom man kan köra tyngre lastbilar krävs det färre fordon för att transportera samma mängd gods och därmed blir det miljömässiga och transportekonomiska vinster. På sikt blir det även en kapacitetsvinst på grund av det blir färre lastbilar då befintlig infrastruktur utnyttjas effektivare, säger Kenneth Natanaelsson, strategisk planerare på Trafikverket.
Visionen är att upplåta hela BK1-vägnätet för BK4 i framtiden
Trafikverket har en vision om att upplåta hela BK1-vägnätet för BK4 i framtiden. Det kommer att krävas en hel del förstärkningsarbeten för att kunna upplåta en större del av vägnätet för BK4, eftersom cirka tio procent av de statliga vägarna och cirka 900 broar behöver förstärkas för att klara belastningen.
Fakta bärighetsklasser
Bärighetsklass, BK, används för att gradera bärighet och svarar på frågan hur tunga fordon en bro eller en väg i det allmänna vägnätet får belastas med.
- BK1: Max 64 tons bruttovikt. Gäller på 95 procent av det allmänna vägnätet, inklusive broar.
- BK2: Max 51,4 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
- BK3: Max 37,5 tons bruttovikt. Beroende på fordonets axelavstånd och axeltryck kan tillåten bruttovikt vara lägre.
- BK4: Max 74 tons bruttovikt med oförändrade krav på axeltryck jämfört med BK1. Från sommaren 2018.
Läs mer i remissmaterialet, länskartor om vilka vägar som tillåter 74-tonslastbilar den 1 juli 2018
Källa: Trafikverket