Regeringsuppdrag om Sjöfartsverkets förmåga att bekämpa bränder


2018-08-06

Sjöfartsverket har tagit emot ett utredningsuppdrag av regeringen som består av två delar. Uppdragen går i korthet ut på hur Sjöfartsverket kan bidra med brandbekämpning kortsiktigt och långsiktigt.

– Det är klokt av regeringen att ge oss dessa uppdrag så att det säkerställs att samhällets resurser används på bästa sätt, säger Katarina Norén, Generaldirektör.

Sjöfartsverket har under brandbekämpningen bidragit med personal placerade i ledningsfunktioner vid Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

– Jag upplever att MSB:s uppfattning är att vår närvaro tillför stor nytta och att vi tillsammans med andra gör skillnad. Jag delar också den bilden, berättar Lars Widell, tjf chef för systemledning vid Sjöfartsverket, som har deltagit i planering och koordineringsarbetet av samhällets resurser vid MSB:s stab i Stockholm.

Med anledning av pågående skogsbränder uttrycks ett behov av en flygande brandsläckningsresurs som staten har rådighet över. Detta behov finns idag, men bedöms även vara aktuellt under månader framöver samt eventuellt även i framtiden.

Sjöfartsverket uppfattar initialt att det finns flera tänkbara lösningar på detta behov för staten, varav utvidgning av Sjöfartsverkets uppdrag eventuellt kan vara ett alternativ bland flera.

– Det är inte självklart att Sjöfartsverket har de bästa möjligheterna och de mest lämpade resurserna och därför måste alternativen utredas, säger Mattias Hyllert, direktör för sjö- och flygräddningen.

Sjöfartsverket har en pågående process för att försälja eller avveckla nuvarande S76-system (räddningshelikopter, reservdelar och verktyg). Med anledning av samhällets uttryckta behov av operativa helikoptrar för brandbekämpning kommer en annan användning för S76 att utredas.

Fakta om sjö- och flygräddningen i Sverige

Sjöfartsverket är ansvarig för nationell koordinering av sjö-och flygräddning samt har ansvaret för att det finns räddningshelikoptrar för statlig sjö- och flygräddning.

Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar och besättningar är specifikt utrustade och tränade för sjö- och flygräddningsinsatser, att lokalisera och undsätta nödställda människor till sjöss och även över land. Det är en del av Sjöfartsverkets uppdrag – att ansvara för sjö- och flygräddningen i Sverige.

Både sjö- och flygräddningstjänsterna är globala och förväntas fungera på samma sätt i alla världsdelar, med målet att rädda människor i fara till sjöss och i luften. Sverige har därför förbundit sig att följa de regelverk och rekommendationer som fastställts för att vi i samarbete med andra länder ska utföra sjöräddning på samma sätt.

I Sverige finansieras sjö- och flygräddningen till stor del av handelssjöfarten, civila luftfarten och militära luftfarten, genom avgifter till Sjöfartsverket.

Fakta om Sjöfartsverkets helikoptrar

Sjöfartsverket har sju helikoptrar för sjö-och flygräddning som är förberedda för montering av lastkrok. Dessutom har Sjöfartsverket 4 stycken S76 SAR-helikoptrar med varierande teknisk status. Samtliga är idag för försäljning/avveckling då de inte möter dagens krav för flyg- och sjöräddning. De har tekniska förutsättningar för att flyga med till exempel brandtunna.





Källa: Sjöfartsverket