De första eldrivna lastbilarna har levererats


2018-09-14

Eldrivna lastbilar kommer synas på gatorna i olika österrikiska storstäder framöver.
Bild: MAN Truck & Bus
Eldrivna lastbilar kommer synas på gatorna i olika österrikiska storstäder framöver.

Representanter från MAN:s ledning och de utvalda kundföretagen på plats i Steyr, Österrike.
Bild: MAN Truck & Bus
Representanter från MAN:s ledning och de utvalda kundföretagen på plats i Steyr, Österrike.

MAN eTGM drivs helt på el och har en laddningstid på ca en timme. 
Bild: MAN Truck & Bus
MAN eTGM drivs helt på el och har en laddningstid på ca en timme. 

MAN Truck & Bus har överlämnat de första helt eldrivna lastbilarna till nio utvalda företag i Steyr, Österrike i samarbete med Österrikiska rådet för hållbara transporter (CNL). Lastbilarna är del av ett pilotprojekt där testkörningar görs i de olika företagens dagliga logistikverksamhet. Resultaten av testerna kommer ligga till grund för den fortsatta utvecklingen av MAN:s eldrivna lastbilar.

Joachim Drees, VD för MAN Truck & Bus AG och hans styrelsekollega Dr. Ulrich Dilling, ansvarig för produktion och logistik, överlämnade de första elbilarna av typen MAN eTGM torsdagen den 13:e september 2018. De utvalda företagen är Gebrüder Weiss, HOFER, Magna Steyr, METRO, Quehenberger Logistics, REWE, Schachinger Logistik, SPAR och Stieglbrauerei som kommer genomföra praktiska fordonstester under flera månader framöver.

De eldrivna lastbilarna överlämnades på samma plats som de tillverkats, nämligen i hjärtat av produktionsanläggningen i Steyr, Österrike. I samband med det officiella överlämnandet har MAN Truck & Bus nått ytterligare en milstolpe på vägen mot helt elektrifierad stadsdistributionstransport - ett uppdrag där nollutsläpp och låga ljudnivåer spelar en allt viktigare roll.

– Tiden har nu kommit när de allra första eldrivna MAN-lastbilarna rullar på vägarna - och används i våra kunders dagliga verksamhet. Från och med nu kan våra kunder köra leveranser helt emissionsfritt och i princip ljudlöst. Överlämningen av våra första eTrucks är inte bara ett stort ögonblick med tanke på det unika samarbetet med CNL, men också med tanke på MAN:s 260 år långa företagshistoria, säger Joachim Drees, VD, MAN Truck & Bus

Fördelarna med helt eldrivna lastbilar är många: de är tysta, möjliggör leveranser såväl nattetid som tidiga morgnar och minimerar utsläppen av CO2. Det finns ett stort behov för nya transportlösningar, främst inom stadsdistribution där restriktiva miljöskyddslagar ställer krav på lägre utsläpp, lägre ljudnivåer och flexibla leveranstider.

De eldrivna lastbilarnas chassin är baserade på MAN TGM, vilket är den näst minsta lastbilsmodellen i MAN Truck & Bus produktprogram. Elmotorn är placerad i mitten av ramen och ger 264 kW och upp till 3,100 Nm vridmoment till drivhjulen utan en manuell växellåda. Litiumjonbatterierna är monterade under hytten på sidan av ramen. I 26-tonsutförandet MAN TGM 6X2-4 LL har chassit totalt 12 batterier och dessa ger en räckvidd på upp till 200 kilometer. I utförandet MAN TGM 4X2 LL har chassit totalt 8 batterier, vilket ger en räckvidd på ungefär 130 kilometer. Alla eTGM har fulluftfjädring, vilket garanterar anpassningsförmåga i olika typer av stadsområden. Komforthöjande funktioner och fordonsfunktioner som luftkonditionering, styrning och luftkompressor är också elektriska. Detsamma gäller för påbyggnationer som gavellyftar och kylaggregat.




Källa: MAN Truck & Bus