Alstoms vätgaståg tas i passagerartrafik i Niedersachsen


2018-09-17

Bild: Alstom / Rene Frampe

Det var en världspremiär som firades av Alstom, en av Europas största järnvägstillverkare, Ekonomi- och transportministern för Niedersachsen i Tyskland, det federala ministeriet för transport och transportmyndigheterna för Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen (LNVG) och Eisenbahnen und Verkehrsbetriebe Elbe-Weser (EVB) i Bremervörde söndagen den 16 september. Inför gäster och media från Tyskland och utlandet rullade världens första vätgasdrivna bränslecellståg in på stationen. Coradia iLint, byggt av Alstom i Salzgitter i Tyskland, är utrustat med bränsleceller som omvandlar väte och syre till elektricitet, vilket tar bort utsläppen vid körning. Från och med den 17 september kommer två vätgaståg att tas i kommersiell trafik enligt en fast tidtabell i delstaten Niedersachsen.

För närvarande är det resenärer i EVB:s Elbe-Weser-nätverk som kan se fram emot världens första resa i de tysta tågen med nollutsläpp och en topphastighet på 140 km/h. På uppdrag av LNVG kommer Coradia iLint-tågen att köras på en sträcka på nästan 100 km mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude, och ersätta EVB:s befintliga flotta med dieseldrivna tåg. De nya tågen kommer att tankas vid en mobil tankstation för vätgas. Vätgasen kommer att pumpas över till tågen från en drygt 13 meter hög stålcontainer placerad intill spåren vid stationen i Bremervörde. På en tank kan tågen trafikera hela nätverket under en dag tack vare en sammanlagd räckvidd på 1 000 km. En stationär tankstation på EVB:s område är beräknad att tas i drift 2021, vilket sammanfaller med Alstoms leverans av ytterligare 14 Coradia iLint-tåg till LNVG.

– Det här är en revolution för Alstom och för framtidens mobilitet. Världens första vätgasdrivna bränslecellståg tas i passagerartrafik och är redo för serieproduktion, säger Henri Poupart-Lafarge, styrelseordförande och koncernchef för Alstom.
– Coradia iLint förebådar en ny era inom utsläppsfria järnvägstransporter. Det är en innovation som är resultatet av ett fransk-tyskt lagarbete och exemplifierar framgångsrikt samarbete över gränserna.

Dr. Bernd Althusmann, Ekonomi- och transportminister, Niedersachsen, vars avdelning har stöttat LNVG:s köp av ytterligare 14 vätgaståg med mer än 81 miljoner euro, är imponerad:
– Med testdriften som startar i samarbete med Alstom och EVB idag gör Niedersachsen ett verkligt pionjärarbete inom lokala transporter. Coradia iLints utsläppsfria drivteknik ger ett klimatvänligt alternativ till konventionella dieseltåg, speciellt på linjer som inte är elektrifierade, förklarar han.
– Genom att framgångsrikt bevisa att bränslecellstekniken kan användas i daglig drift kommer vi att rita om kartan för järnvägstransporter som till stor del kommer att drivas klimatvänligt och utsläppsfritt i framtiden. Niedersachsens delstatsregering är stolt över detta unika projekt tillsammans med LNVG.

Den federala regeringen har aktivt stöttat utvecklingen och testerna av den nya drivtekniken i Niedersachsen genom att bidra med finansiering från det nationella innovationsprogrammet för vätgas- och bränslecellsteknik.

Enak Ferlemann, federal regeringschef för järnvägstransporter och parlamentarisk statssekreterare för det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur, sammanfattar det kort:
– En världspremiär i Tyskland. Vi sätter det första passagerartåget med bränslecellsteknik på banan. Detta är en stark symbol för framtidens mobilitet. Vätgas är ett reellt, utsläppssnålt och effektivt alternativ till diesel. Dessa tåg kan köras på ett rent och miljövänligt sätt, speciellt på sekundära linjer där luftledningar är oekonomiska eller ännu inte är tillgängliga. Vi stöder och finansierar därför denna teknik för att kunna bygga ut den.

För LNVG:s chef Carmen Schwabl, vars myndighet organiserar persontransporter via järnväg mellan Nordsjön och Harzbergen och därför betalar ut en årlig ersättning på cirka 300 miljoner euro till järnvägsbolagen, är bränslecellsteknikens intåg även ett strategiskt beslut. Hon ser LNVG i rollen som en nationell pionjär:
– Med de två Coradia iLint-tågen och användningen av ytterligare 14 vätgasdrivna tåg från och med slutet av 2021 är vi den första myndigheten för persontrafik via järnväg som ersätter befintliga dieselfordon med utsläppsfria fordon, vilket bidrar bättre till att uppfylla klimatmålen, säger hon och blickar längre in i framtiden:
– Vi gör detta också för att våra cirka 120 dieseltågset i vår fordonspark kommer att nå slutet på sin livscykel inom de närmaste 30 åren, vilket innebär att vi måste ersätta dem. Erfarenheterna som detta projekt har gett oss hjälper oss att hitta en hållbar och praktisk lösning.

Med närmare 2 miljoner järnvägspassagerare och cirka 4 miljoner busspassagerare varje år är EVB en av de största mobilitetsleverantörerna i Elbe-Weser-triangeln. Det traditionella företaget, vars historia sträcker sig mer än 100 år tillbaka i tiden och med närmare 550 anställda, ser fram emot ”framtidens tåg”. Dr. Marcel Frank, vd för EVB, understryker:
– Det är en viktig milstolpe att vi kommer att använda världens första vätgasdrivna tåg i vårt Elbe-Weser-nätverk i passagerartrafik mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude, inte bara för regionen och för oss, utan även för persontrafik på järnväg över hela världen. För EVB är detta inträdet till utsläppsfri mobilitet.



Källa: Alstom