SJ avslutade tredje kvartalet starkt


2018-10-30

Bild: SJ AB

Ett intensivt tågresande under september månad kompenserar till viss del för sommarens allt för låga punktlighet, inställda avgångar och höga nivåer på förseningsersättning. SJ lämnar ett kvartal med Trafikverkets omfattande underhållsarbeten och stora oplanerade störningar i infrastrukturen bakom sig.

– Årets septembermånad blev starkare än samma månad förra året. Efter en utmanande sommar har våra vardagsresenärer hittat tillbaka till tågresandet och den uppåtgående trenden med allt fler som väljer hållbart resande fortsätter, säger SJs vd Crister Fritzson.

Kvartalets rörelseresultat uppgick till 95 MSEK (167) och nettoomsättningen blev 1 848 MSEK (1 846).

– I SJ har vi en god beredskap för att hantera vår tågtrafik i samband med Trafikverkets planerade underhållsarbeten och vid akuta infrastrukturstörningar. Men sommarens situation med plötsliga spåravstängningar, enkelspårsdrift, bränder och solkurvor, framför allt i juli och augusti, gick utanför allt som kan betecknas som normalt och skapade mycket besvär för många av våra resenärer. Tillsammans i järnvägsbranschen behöver vi bli duktigare på att hantera så omfattande utmaningar, och Trafikverket har ett extra stort ansvar, säger Crister Fritzson.

Under tredje kvartalet uppgick punktligheten för SJs långdistanståg till 75 procent (83) och för SJs medeldistanståg till 88 procent (92). Under september återgick punktligheten till mer normala nivåer.

– Vi har engagerade medarbetare som har gjort stora insatser och hanterat situationer som har uppkommit, när våra förutsättningar för att skapa en punktlig resa förändrats, och de har gjort sitt allra bästa för våra resenärer. Våra medarbetares välbefinnande är en förutsättning för de miljontals resor vi levererat under kvartalet, och därför är det mycket glädjande att vår sjukfrånvaro sjunker, säger Crister Fritzson.

 

Utfall tredje kvartalet 2018:




Källa: SJ AB