NCC orderregistrerar andra fasen av Färöarna-kontraktet


2018-12-14

<span>Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.</span>
Bild: NCC
Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.

NCC orderregistrerar den andra tunneln, Sandoytunneln, på Färöarna med ett ordervärde om 1,2 miljarder svenska kronor.

NCC har i tidigare pressmeddelande från den 8 november 2016 berättat att bolaget fått ordern att bygga två vägtunnlar på Färöarna, där den första tunneln orderregistrerades 201t6.

– Vi gör goda framsteg i vårt kontrakt på Färöarna och vi har ett bra och konstruktivt samarbete med vår kund, P/F Eystur- og Sandøyartunlar – Føroyar, säger Per Jonsson, divisionschef NCC Civil Engineering i Norge.

Tunneldrivningen av Sandoyartunneln kommer att starta först när den första tunneln, Eysturtunneln, är färdigsprängd.

NCC har goda erfarenheter av att bygga tunnlar på Färöarna, eftersom man byggde Vagatunneln och Nordoyatunneln i början av 2000-talet.

– Ledorden för framgångarna är kompetens och handlingskraft hos såväl byggherrens som entreprenörernas organisationer, med ett gemensamt mål. Det ger förutsägbara ramar och säkerställer goda framsteg under stora och krävande projekt, säger Per Jonsson.

Sandoyartunneln blir 10,5 km lång och kommer att gå från Gamlarætt på Streymoy till Traðardalur på Sandoy. Båda tunnlarna i kontraktet bidrar till säkrare vägar och kortare restid till Torshavn från flera orter på Färöarna och utgör ett viktigt bidrag i att knyta ihop samhällen, företag och människor med varandra.

Ordern registreras i affärsområdet NCC Infrastructure under det fjärde kvartalet 2018. Den första tunneln orderregistrerades i fjärde kvartalet 2016.



Källa: NCC