Det rörliga kulturarvet kan få starkare lagskydd
– Det är välbehövt. På Transporthistoriskt Nätverk är vi oerhört tacksamma för att frågan nu har kommit så här långt, säger Helena Törnqvist, arbetslivsintendent på Arbetets museum.
Det rörliga kulturarvet, som innefattar museijärnvägar, historiska båtar och fartyg, veteranbilar och veteranflygplan med mera, har hittills saknat särskilt lagskydd i kulturmiljölagen. Under 2018 fick Riksantikvarieämbetet uppdraget att utreda ett stärkt lagskydd för rörligt kulturarv. I dagarna före jul överlämnade Riksantikvarieämbetet en rapport med ett lagförslag om en hänsynspargraf till Kulturdepartementet. Förslaget handlar om att visa sådan hänsyn att bevarandet av det rörliga kulturarvet kan förbli rörligt, till skillnad mot övrigt kulturarv.
ThN (Transporthistoriskt Nätverk) består av ArbetSam (Arbetslivsmuseernas Samarbetsråd), BHRF (Båthistoriska Riksförbundet), JHRF (Järnvägshistoriska Riksförbundet), MHRF (Motorhistoriska Riksförbundet), MRO (Museibanornas Riksorganisation), SFF (Svensk Flyghistorisk Förening), SSF (Sveriges Segelfartygsförbund), SÅF (Sveriges Ångbåtsförening), VHS (Vagnhistoriska Sällskapet) samt Veteranflyggruppen EAA Sverige. Sammankallande är Arbetets museum.
Källa: Arbetets museum