Avmattning i svensk ekonomi enligt signaler från Transportindikatorn


2019-02-05

Sjunkande indexsiffror i Transportindikatorn signalerar avmattning i svensk ekonomi.
Bild: Transportföretagen
Sjunkande indexsiffror i Transportindikatorn signalerar avmattning i svensk ekonomi.

Statistiken tas fram med hjälp av en diffusionsindex baserad på frågor om hur orderingång, godsvolym och sysselsättning utvecklas i transportbranschen. Uppmätta förändringar redovisas med konfidensintervall. Konfidensintervallet visar med vilken precision förändringen är beräknad.
Bild: Transportföretagen
Statistiken tas fram med hjälp av en diffusionsindex baserad på frågor om hur orderingång, godsvolym och sysselsättning utvecklas i transportbranschen. Uppmätta förändringar redovisas med konfidensintervall. Konfidensintervallet visar med vilken precision förändringen är beräknad.

Transportföretagens Transportindikator signalerar avmattning i ekonomin. Indexet sjönk i januari till under 50 som är gränsen mellan hög- respektive lågkonjunktur.

Indexet har sjunkit sedan i november men först i januari har det gått ner under 50. Transportindikatorn är utformad med Inköpschefsindex som förebild, med skillnaden att det är personer i ledande befattning inom godstransporter och logistik som är uppgiftslämnare. Indikatorn baseras på uppgifter om hur orderingång, godsvolym och sysselsättning utvecklas i transportbranschen. Indexet var i januari 46,8 efter att i december har varit 50,0 och i november 64,4.

– Eftersom transportnäringen är starkt kopplad till konjunkturläget är Transportindikatorn en värdefull mätare på det ekonomiska läget i stort (BNP:s utveckling). Uppgiftsinsamlingen från branschen har pågått månatligen sedan ett halvår tillbaka och utgör grunden för den första Transportindikatorn som hädanefter kommer att ges ut varje månad, säger Ulf Perbo, näringspolitisk chef Transportföretagen.
– Indexets avmattning sedan i november är en varningssignal för att godsvolymerna har en svag utveckling, vilket i sin tur indikerar en avmattning i BNP. Detta är i linje med flera konjunkturbedömningar som presenterats efter årsskiftet.

Byggbranschen är en av transportbranschens viktigaste kunder och den nedgång i bostadsbyggandet som nu sker är förmodligen en av orsakerna till avmattningen.

Om Transportindikatorn:
Statistiken tas fram med hjälp av en diffusionsindex baserad på frågor om hur orderingång, godsvolym och sysselsättning utvecklas i transportbranschen. Uppmätta förändringar redovisas med konfidensintervall. Konfidensintervallet visar med vilken precision förändringen är beräknad.

Exempel: en index på 57 med ett konfidensintervall på ± 5 säger att med 95 procents säkerhet är den sanna indexen någonstans mellan 52 och 63, vilket indikerar högkonjunktur. Statisticon AB är ansvariga för metoder och framtagandet av indexet varje månad på uppdrag av Transportföretagen. Transportindikatorn har testats utan att publiceras andra halvåret 2018. Precis som för Inköpschefsindex betyder 50 varken hög- eller lågkonjunktur. Ett värde högre än 50 indikerar högkonjunktur och ett värde lägre än 50 lågkonjunktur.

Klicka här för att ladda ner Transportindikatorn





Källa: Transportföretagen