Här finns lösningen på de stora tågförseningarna


2019-02-06

Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.
Bild: D-Rail
Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Eftersatt underhåll av den svenska järnvägen – det är en av de största anledningarna till att hela 12,2 procent av tågen blev försenade under år 2018. Det är den näst högsta siffran på hela 2000-talet. Men genom att möjliggöra förebyggande underhåll i tid kan lösningen vara närmare än väntat.

Att det görs för lite förebyggande underhåll av järnvägen leder till att en stor kostnad läggs på akuta åtgärder. Det handlar om kritiska skador på signal- och elanläggning, spår och spårväxlar, tunnlar eller broar. Den årliga kostnaden för järnvägsunderhåll har eskalerat från 3 miljarder år 2000 till dryga 8 miljarder år 2018 – en ökning på över 250%.

– Idag ligger tågförseningarna på en oacceptabel nivå. Människor kan inte lita på att de ska komma fram i tid eller på att tågresan ens kan vara säker. Vi vill att man ska kunna upptäcka avvikelser i tid, för att möjliggöra förebyggande underhåll innan det sker något som blir akut eller direkt farligt. Därför har vi under de senaste åren utvecklat en tjänst som är enkel att installera på vanliga tåg och som visar avvikelser på järnvägen i realtid online – varje dag, säger Christoffer Hamin, grundare av D-Rail.

Lansering på den globala marknaden den 12 februari
Svenska D-Rail har vunnit flera internationella priser för sin banbrytande övervakningstjänst, där de erbjuder kompletta AI-lösningar för realtidsövervakning av vilket järnvägsnät som helst. Tjänsten kommer att lanseras på den globala marknaden den 12 februari och förväntas göra järnvägar säkrare runt om i världen.

– Genom att möjliggöra förebyggande underhåll i tid kommer användare av tjänsten kunna spara oerhört mycket pengar, samtidigt som människor kommer kunna räkna med att komma fram i tid när de tar tåget, säger Christoffer Hamin.

D-Rail installerar snabbt och enkelt sina sensorer på några vanliga tåg som kör de sträckor som kunden vill undersöka. Övervakningstjänsten tillhandahålls online i realtid och kunden kommer att få träffsäkra analyser dagligen, samt akuta larm om eventuella avvikelser.

– Vår service är snabb och väldigt lätt att använda. När våra kunder får tillgång till exakt realtidsdata om deras järnväg blir det ett banbrytande skifte för järnvägsindustrin. Vårt mål har hela tiden varit att hjälpa våra kunder att spara tid och pengar och, viktigast av allt, att det ska vara säkert för människor att ta tåget, säger Christoffer Hamin.



Källa: D-Rail