ABB:s snabbladdare bidrar till ett grönare Göteborg


2019-04-10

Bussarna på linje 60 i Göteborg kommer att laddas av fyra 300kW HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers), en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB.
Bild: Anna Rehnberg

Bussarna på linje 60 i Göteborg kommer att laddas av fyra 300kW HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers), en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB.



Bussarna kan laddas på bara tre till sex minuter i depån på Kruthusgatan samt snabbladdas på linjens ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen.
Bild: Anna Rehnberg
Bussarna kan laddas på bara tre till sex minuter i depån på Kruthusgatan samt snabbladdas på linjens ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen.

I linje med Göteborgs stads engagemang för att skapa en bra levnadsmiljö för invånarna har det kommunala kollektivtrafikbolaget GS Buss lagt en order till ABB för att elektrifiera linje 60, en av stadens mest trafikerade busslinjer.

Göteborg storsatsar på lösningar för nästa generations hållbara kollektivtrafik och framöver ska fler elbussar rulla på stadens gator. Linje 60, en av de mest trafikerade busslinjerna i Göteborg, ska nu elektrifieras tillsammans med linjerna 59 och 62. Resultatet blir både minskade utsläpp av miljöskadliga ämnen och en tystare och lugnare stadsmiljö. Under 2018 gjordes närmare 6,9 miljoner resor på linje 60 och cirka 780 000 resor på linjerna 59 och 62.

För att driftsätta elbussar krävs en ny infrastruktur för laddning. Bussarna på linje 60 kommer att laddas av fyra 300kW HVC-laddare (Heavy Vehicle Chargers), en modulär lösning för högeffektsladdning av tunga fordon från ABB. Laddarna använder sig av standarden OppCharge, ett öppet gränssnitt för bussladdning, som erbjuder laddning via automatisk takanslutning.

Bussarna kan laddas på bara tre till sex minuter i depån på Kruthusgatan samt snabbladdas på linjens ändhållplatser i Masthugget och vid Redbergsplatsen. Laddarna kommer att levereras under sommaren 2019 och tas i drift i oktober samma år.

– En stabil laddinfrastruktur är avgörande för våra leveranser, där vi i dagsläget kör avgångar var fjärde minut i högtrafik. Genom snabbladdning vid ändhållplatserna säkerställer vi trafiken, samtidigt som boende längs våra linjer, resenärer och våra förare, får en bättre miljö med lägre buller och bättre luftkvalitet, säger Dan Paulström, affärsområdeschef för GS Buss.

Laddarna, som ingår i portföljen ABB Ability med uppkopplade lösningar, låter bussbolagen fjärrövervaka och konfigurera laddpunkter och proaktivt underhålla utrustningen för att garantera maximal drifttid.

– Vi är stolta över att arbeta tillsammans med GS Buss leverera en starkare infrastruktur för e-mobilitet för Göteborgs framtid, säger Mats Peterson, chef för ABB Sveriges affärsområde Electrification.
– Vi på ABB tror att det är möjligt att driva världen framåt utan att förbruka jordens resurser och utvecklingen av hållbara kollektivtrafiklösningar är avgörande för att uppnå detta.


Fakta:
ABB:s snabbladdare
ABB gick in på marknaden för elbilsladdare redan 2010 och har idag en snabbt växande global installerad bas på 10 500 DC-laddare i 73 länder, fler än någon annan tillverkare. På denna erfarenhetsgrund har ABB skapat ett robust system för högeffektsladdning av tunga fordon som har många fördelar. ABB:s laddare används i produktions- och testanläggningar för elfordon över hela världen, bland annat i extrema miljöer som på polcirkeln och i ökenklimat. Många laddare används för intensiva tester 24 timmar om dygnet, 360 dagar om året av fordonstillverkare som BMW, Volkswagen och Volvo Bus.

Fortune Magazine har nyligen rankat ABB som nummer åtta på sin lista över företag som ”förändrar världen” för de framsteg företaget har bidragit med inom e-mobility och laddning av elbilar.



Källa: ABB