Volkswagen och Northvolt bildar samriskbolag för batteriproduktion


2019-09-09

Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.
Bild: Volkswagen
Fyra konceptbilar från Volkswagens kommande helt eldrivna ID.-familj.

Volkswagen AG och Northvolt AB har ingått ett 50/50 samriskbolag för att bygga en fabrik i Tyskland för litiumjonbatterier. Byggandet av produktionsanläggningen planeras starta år 2020 i Salzgitter i delstaten Niedersachsen. Produktionsstarten planeras till slutet av 2023 eller början av 2024. Den inledande årliga produktionskapaciteten ska vara 16 GWh.

Slutförandet av samriskbolaget (joint venture) är resultatet av ett avtal som båda parter ingick i juni. En del av de cirka 900 miljoner euro som Volkswagen investerat går nu in i samriskbolaget, medan en annan del går direkt till Northvolt.

I gengäld har Volkswagen fått cirka 20 procent av aktierna i den svenska batteritillverkaren och en plats i styrelsen.
– Battericellen är den viktigaste komponenten för elektrisk mobilitet. Volkswagen driver därför tillsammans med Northvolt fram effektiv battericellsproduktion i Europa för att påskynda våra gemensamma aktiviteter. Grundandet av ett samriskbolag och det planerade bygget av en battericellsfabrik i Salzgitter utgör ett avgörande bidrag till etableringen av viktig battericellsteknologi i Tyskland, säger Stefan Sommer, ledamot i Volkswagen AG:s koncernledning med ansvar för upphandling, samt ledamot i Northvolt AB:s styrelse.

– Etablerandet av en ”gigafactory” i Tyskland tillsammans med Volkswagen gör det möjligt för Northvolt att ytterligare öka produktionskapaciteten för gröna battericeller med ett minimalt CO2-avtryck. Detta kommer att få en betydande inverkan på elektrifieringen i Europa, säger Fredrik Hedlund, VD för det nya joint venture-bolaget och f d strategichef för Northvolt.

Som en del av elektrifieringsstrategin har enbart Volkswagen-koncernen en årlig efterfrågan på mer än 150 GWh från år 2025 i Europa – och även i Asien på samma nivå.

Koncernen planerar att lansera nästan 70 nya elbilsmodeller under de kommande tio åren. Därmed kommer det beräknade antalet bilar som ska byggas på koncernens elektriska plattformar under det kommande decenniet att öka till 22 miljoner. Volkswagen investerar därför mer än 30 miljarder euro i elektrifieringen av bilparken fram till år 2023.

Att utvidga e-mobiliteten är en viktig byggsten på vägen mot en CO2-neutral balans. Volkswagen har skrivit under ett omfattande program för att minska koldioxidutsläppen, som syftar till att uppnå en CO2-neutral balans på alla områden, från vagnpark till produktion till administration vid år 2050. Volkswagen är således fullt engagerade i att nå klimatmålen i Parisavtalet.



Källa: Volkswagen