ebm-papst lanserar nya fläktar för kommersiella fordon


2019-09-11

Bild: ebm-papst

ebm-papst har en stark marknadsposition inom segmenten tåg, transport samt kommersiella fordon som bussar. Företagets fläktar och elmotorer återfinns i ett stort antal applikationer. På tåg används ebm-papst teknik för att öppna och stänga dörrar, och för att ge tågpassagerare ett behagligt klimat. På många lastbilar sitter ebm-papst fläktar i takmonterade luftkonditioneringsaggregat som ger lastbilschaufförer en bra arbetstemperatur i lastbilshytterna både under färd och vila. I många av dessa applikationer ställs krav på att fläktarna klarar mycket tuffa förhållanden. De ska vara driftsäkra och ha lång livslängd oavsett om det är extremt varmt, kallt, fuktigt, mycket snö och slask, regnigt eller dammigt.

Dessa krav ställs också på kommersiella fordon som konventionella bussar och vid utvecklingen av framtidens elbussar. För bussektorn har ebm-papst under många år utvecklat axial- och centrifugalfläktar för bland annat luftkonditioneringsaggregat och motorkylning. En av nyheter i detta fläktprogram är den dammskyddade centrifugalfläkten K3G097 för luftkonditioneringen och som uppfyller kraven enligt kapslingsklass Ip6k9k. Detta innebär att elektroniken i fläkten klarar av att stå emot vätskan från högtryckstvättar och den höga luftfuktighet som kan uppstå i vissa länder och som kan orsaka kraftig kondens på bussarnas kondensorer.

Tuffa krav på luftkonditioneringsaggregaten i elbussar
I många städer runt om i världen pågår en snabb förändring av kollektivtrafiken. Stora bussparker ersätts i allt större utsträckning av snabbladdade elbussar med nollutsläpp och en tyst, energisnål och kostnadseffektiv busstrafik som några av målen. Ett av kraven som ställs på tysta elektriska bussar är att även luftkonditioneringen är tyst.

Detta har lett till utvecklingen av nya luftkonditioneringsaggregat och för sådana applikationer har ebm-papst tagit fram axialfläkten W3G300. Denna fläkt är en uppdatering och optimering av en tidigare fläktlösning och ett av resultaten är en reducering av ljudnivån med upp till 2,5 dB(A). Dessutom har energiförbrukningen reducerats med drygt 20 procent. En viktig fördel med denna fläkt är också att den är spänningsstabil vilket innebär att ett luftkonditioneringsaggregat alltid ger samma kylkapacitet oavsett om bussens motor går eller inte. Viktigt för infotainmentsystemen i moderna elbussar är även fläktens utmärkta elektromagnetiska kompatibilitet som förhindrar störningar.

Både K3G097 och W3G300 kommer att finnas i utförande för spänning 24 V/DC och de presenteras på mässan Busworld 2019 i Bryssel som arrangeras den 18-23 oktober. ebm-papst har monter 529 i Hall 5 och förutom de nya fläktarna presenteras också andra fläktlösningar för bussektorn. Ett exempel är axialfläktar som utvecklats för att ge effektiv motorkylning och som konstruerats speciellt för att vara motståndskraftiga mot smuts och avlagringar.



Källa: ebm-papst