Nytt klartecken för tunnelbana i Nacka och Söderort


2019-09-23

Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.
Bild: Moderaterna
Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL.

Järnvägsplanen för tunnelbanans utbyggnad i Nacka och Söderort är nu fastställd av Trafikverket. Det innebär att tunnelbanans utbyggnad i Nacka och Söderort har givits ännu ett viktigt klartecken.

– I somras gav Mark- och miljödomstolen grönt ljus för bygget att förlänga tunnelbanans blå linje från Kungsträdgården till Nacka och Söderort. Nu är järnvägsplanen för samma linje fastställd. Det innebär att vi på kort tid har tagit två viktiga steg i den största utbyggnaden av tunnelbanan på över 40 år, säger Kristoffer Tamsons (M), trafikregionråd och ordförande för SL, och fortsätter:

– Att järnvägsplanen har godkänts är väldigt glädjande. Nu hoppas jag att den nya sträckningen av tunnelbanan kan fortsätta som planerat och det snart kan bli full fart på byggstart för tunnelbanan till Nacka och Söderort.


Fakta:
Just nu pågår en historisk utbyggnad av tunnelbanan i Region Stockholm. Den största utbyggnaden av tunnelbanan på 40 år. Detta som del av Stockholmsförhandlingen och Sverigeförhandlingen.

För att få bygga tunnelbana måste det finnas en fastställd och laga kraftvunnen järnvägsplan. Planen beskriver vad som ska göras, hur tunnelbanan ska byggas och vilka markanspråk som krävs. Nu har Trafikverket fastställt järnvägsplanen för tunnelbanan till Nacka och Söderort. Det dröjer till och med mitten av oktober innan besked ges om järnvägsplanen vinner laga kraft.

Utbyggnaden av Blå linje börjar vid Kungsträdgården med en första ny station vid Sofia på östra Södermalm. Från station Sofia delar sig tunnelbanan åt två håll. Den ena förgreningen av Blå linje går österut till Nacka via de nya stationerna Hammarby kanal, Sickla, Järla och Nacka. Hela sträckan byggs under jord.

Blå linje från Kungsträdgården via Sofia fortsätter i en gren till Gullmarsplan och vidare söderut. En ny underjordisk station i Slakthusområdet ersätter stationerna Globen och Enskede gård. Tunnelbanan ansluter sedan befintliga spår norr om station Sockenplan.



Källa: Moderaterna