Flygvapenmuseum årets nominerade till Stora Turismpriset


2019-10-04

Den svenska DC-3:an som sköts ned av sovjetiskt jaktflyg i juni 1952 bärgades 2004 och lades till sin sista vila på Flygvapenmuseum i Linköping.
Bild: Stefan Kalm
Den svenska DC-3:an som sköts ned av sovjetiskt jaktflyg i juni 1952 bärgades 2004 och lades till sin sista vila på Flygvapenmuseum i Linköping.

Varje år delas Stora Turismpriset ut av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism till aktörer inom besöksnäringen som på ett nytänkande och innovativt sätt bidragit till utvecklingen av branschen. Varje regions besöksnäringsorganisation får nominera en kandidat och Visit Östergötland har detta år valt att nominera Flygvapenmuseum i Linköping.

Se nominerade aktörerna får 10.000 kr var som ska användas för kunskapsfrämjande insatser inom organisationen. Vinnaren, som utses av Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism, belönas med 100.000 kr och presenteras i samband med konferensen Besöksnäringen på agendan den 4 december i Stockholm.

Motiveringen lyder: Flygvapenmuseums team utforskar innovativa och hållbara sätt att engagera besökaren med en tydlig inkluderande strategi. De förmedlar en berättelse om mänskligheten och vår relation till flyg, makt och fred. Det finns mycket att lära från det.

För att bli nominerad krävs att aktören på ett föredömligt vis bidrar till att utveckla turismen i Sverige samt uppfyller tre bedömningskriterier:


Huvudkriterium 
Pristagaren bidrar till nytänkande och innovativ utveckling av besöksnäringen.

Flygvapenmuseums verksamhet fokuserar på att skapa fler innovativa och, framför allt, inkluderande upplevelser för sina besökare. Genom att exempelvis anpassa gruppguidningar för personer med nedsatt hörsel med hjälp av teckenspråkstolkar breddar de sin publik på ett föredömligt sätt som fler aktörer kan lära sig av. Flygvapenmuseum har även skapat en unik guidning anpassad för personer med nedsatt syn där de andra sinnena används för att maximera upplevelsen, exempel beröring.


Kunskapskriterium
Pristagaren utvecklar, sprider och delar nya färdigheter och kunskaper för att stärka besöksnäringen.

Flygvapenmuseum arbetar utifrån värdeorden engagerade, nyskapande och trovärdiga och delar gärna med sig av sina erfarenheter i olika nätverk där besöksnäringsaktörer träffas. Flygvapenmuseum är så mycket mer än ”bara” ett museum i och för Linköping och regionen. Det är en mötesplats för andra lokala företag och välgörenhetsorganisationer som är välkomna att nyttja museet och dess omgivning för att arrangera events och aktiviteter.


Hållbarhetskriterium
Pristagaren utvecklar metodiskt och målmedvetet en hållbar verksamhet (ekonomiskt, socialt och miljömässigt).

Det finns ett kontinuerligt och genuint engagemang hos organisationen att bedriva hållbar affärsutveckling på alla nivåer som noga övervakas, mäts och revideras. Affärsmål och handlingsplaner har ambitionen att ständigt förbättras. Bland annat är Flygvapenmuseum en av 15 besöksnäringsaktörer i Sverige som har nått nivån ”Enastående” för hållbar turismutveckling enligt Swedish Welcome-metoden.  Incognito-besök i syfte att förbättra gästupplevelsen och utvecklas till ett mer hållbart besöksmål genomfördes 2014, 2015, 2017 och 2019.



Källa: Visit Östergötland