Stena Line sjösätter AI-assisterade färjor


2019-11-07

M/S Skåne på linjen Rostock-Trelleborg fick AI-assistenten installerad i början av oktober 2019.
M/S Skåne på linjen Rostock-Trelleborg fick AI-assistenten installerad i början av oktober 2019.

Jari Virtanen, Chief Transformation Officer på Stena Line.
Bild: Dan Ljungsvik
Jari Virtanen, Chief Transformation Officer på Stena Line.

Stena Lines AI-chef Lars Carlsson har jobbat sida vid sida med Befälhavare Jan Sjöström på Stena Scandinavica under hela projektet. Tillsammans med sina team har de skapat en liten bit magi och nu sjösätter Stena Line AI-assisterade fartyg.
Bild: Patrik Olsson
Stena Lines AI-chef Lars Carlsson har jobbat sida vid sida med Befälhavare Jan Sjöström på Stena Scandinavica under hela projektet. Tillsammans med sina team har de skapat en liten bit magi och nu sjösätter Stena Line AI-assisterade fartyg.

Under 2018 startade Stena Line ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica för att undersöka om artificiell intelligens (AI) kan assistera färjerederiets kaptener i att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på mellan 2–3 % per resa och nu installeras AI-assistenten på fler fartyg.

Att minska bränsleförbrukningen är ett prioriterat område inom Stena Lines hållbarhetsstrategi och målet är att minska förbrukningen och utsläppen av CO2 med 2,5 % per år. Bränsle är också en stor kostnadspost och står för närmare 20 % av företagets totala kostnader. Med hjälp av AI-teknologi ska företaget nu minska både kostnader och miljöpåverkan.

Under 2018 startade ett pilotprojekt på färjan Stena Scandinavica på linjen Göteborg-Kiel för att undersöka om AI-teknologi kan assistera kaptenerna i att köra mer bränsleeffektivt. Resultaten visar en minskad bränsleförbrukning på 2–3 % per resa med hjälp av AI-assistenten som numera fått namnet Stena Fuel Pilot. Stena Line fortsätter nu att installera teknologin på fler fartyg som trafikerar Sverige, Danmark och Tyskland under året. Först ut var M/S Skåne som trafikerar linjen Trelleborg-Rostock som fick AI-assistenten på plats i oktober. Ambitionen är att installera Stena Fuel Pilot på samtliga 37 fartyg under nästa år.

– Stena Line som företag ska vara helt assisterat av AI senast 2021 och detta projektet är ett väldigt viktigt steg på den resan. Projektet förkroppsligar vår vision ”Connecting Europe for a Sustainable Future” och genom att assistera våra kaptener i att spara bränsle minskar vi både våra kostnader och vår klimatpåverkan, säger Jari Virtanen, ansvarig för Stena Lines digitala transformation.


Människan och maskinen i samarbete
Stena Lines AI-assisterade fartyg är ett banbrytande projekt för både sjöfarten och ett bevis på att företaget förflyttat sig in i framtiden med hjälp av ny teknologi.

– Detta projektet är ett bevis på hur viktigt det är att kombinera människan och maskinen för att utvecklas. Det skulle inte vara möjligt om det inte vore för ett fantastiskt samarbete mellan våra AI-experter och en mycket erfaren och hängiven kapten och hans besättning på Stena Scandinavica, säger Jari Virtanen.

Med mer än 40 års erfarenhet av att navigera Stena Lines fartyg på ett säkert och bränsleeffektivt sätt har Jan Sjöström, Befälhavare på Stena Scandinavica, varit ovärderlig i utvecklingen och upplärningen av Stena Fuel Pilot. Han ser fram emot att dela med sig av både sin erfarenhet och nyfunna insikter om vad AI-teknologi kan bidra med till sina kollegor.

– Att planera och köra säkert och bränsleeffektivt är ett hantverk som tar lång tid att lära sig. Övning ger färdighet och det krävs många långa timmar på bryggan för att bli bra på det. Med hjälp av AI kan vi snabba på den inlärningskurvan för nya kaptener men också bli bättre på att köra mer bränsleeffektivt, vilket i slutänden innebär en mer hållbar resa, säger Jan Sjöström.



Källa: Stena Line