Gasum utökar sitt utbud av marint bränsle genom Swedegas nya anläggning i Göteborgs hamn


2019-11-21

Swedegas nya anläggning i Göteborgs hamn. LNG-leveransen till tankfartyget Tern Ocean.
Bild: Gasum
Swedegas nya anläggning i Göteborgs hamn. LNG-leveransen till tankfartyget Tern Ocean.

Gasum, den ledande nordiska leverantören av flytande naturgas (LNG) meddelade att de har ingått avtal med Swedegas om att använda Swedegas anläggning med flytande gas för bunkring av LNG-drivna fartyg. Swedegas gasinfrastruktur vid kajen i Göteborgs hamn gör det möjligt för Gasum att bredda sitt erbjudande för att möta den ökande efterfrågan på LNG inom sjöfartssektorn. Efterfrågan grundar sig i strängare klimat- och miljömål inom sjöfartssektorn. 


Den 24 oktober genomfördes den första bunkringen av olje- och kemikalietankfartyget Tern Ocean. Fartyget som hyrs av Preem utförde även lastning samtidigt från Preems raffinaderi i Göteborg.  

– Under flera år har vi bunkrat LNG längs kajen på olika platser i Norden, förklarar Jacob Granqvist, försäljningschef på Gasum.
– Fördelen med upplägget i samarbetet med Swedegas är att våra kunder kan lösa två problem på en gång, tankabränsle och hantera last. Ökad driftseffektivitet är viktigt inom sjöfartssektorn och vi är glada över att kunna möjliggöra detta.

Överenskommelsen med Swedegas är i linje med företagets planer på att expandera sitt erbjudande inom LNG för sjöfarten. Från kajplats 519 och 521 i Göteborgs hamn ger Swedegas sina kunder möjligheten att bunkra LNG och flytande biogas (LBG) på samma gång som fartygen lastar och lossar vid kajen.


Naturgas och biogas
LNG-anläggningen kan även användas för lagring och transport av biogas. Det innebär att fartygen kan bunkra inte endast LNG men också LBG (liquefied biogas).  LBG är ett förnybart bränsle i flytande form som kan användas som fartygsbränsle.

– Vi är väldigt glada över att kunna bidra till utvecklingen av gasinfrastrukturen för sjöfarten i norra Europa. Genom att ingå ett avtal med gasleverantörer som Gasum kan man även främja slutkundernas möjlighet att köpa LNG eller LBG till konkurrenskraftiga priser, säger Peter Blomberg, chef för affärsutveckling och innovation på Swedegas.

LNG-förbrukningen inom den globala sjöfartssektorn ökar, och trenden förväntas hålla i sig i och med införandet av svaveldirektivet IMO 2020 (IMO; International Maritime Organization) som träder i kraft nästa år. Svaveldirektivet innehåller minskningar av svavelutsläpp på 85 procent. IMO har även satt upp ett mål om att minska växthusgasutsläppen med minst 50 procent fram till 2050. Dessa miljöregleringar gör LNG till ett mycket attraktivt alternativ för att uppfylla de nya kriterierna.



Källa: Gasum