DAF CF Electric kör 150 000 kilometer på el
DAF CF Electric utnämndes till Green Truck Logistics Solution 2019 i juni, en prestigefylld utmärkelse för driftsättning av lovande, framväxande teknik för innovativ, hållbar logistik i Europa. Fler och fler städer säger att de bara tänker tillåta utsläppsfria och nästan helt tysta fordon i sina stadskärnor inom en nära framtid. DAF CF Electric är svaret på det.
Försäljning i ett begränsat antal
För ett år sedan levererades den första CF Electric och under den gångna perioden har DAF fått massor av erfarenhet med totalt sex helt eldrivna lastbilar. Bland annat har det resulterat i en version som internt kallas ”Fas 2” och som har en ny generation av programvara och en ny instrumentpanel.
– Vi har nu nått den punkt där vi kan börja sälja CF Electric i ett begränsat antal, säger Richard Zink, styrelsemedlem och ansvarig för Marketing & Sales.
– Tänk några dussin enheter varje år. För att kunna garantera bästa kvalitet inleder vi produktionen på ett kontrollerat sätt. Samtidigt kan vi bygga upp vårt servicenätverk ordentligt, steg för steg. CF Electric-dragbilen är nu tillgänglig för kunder i Nederländerna, Belgien och Nordrhein-Westfalen i Tyskland. Beroende på den lokala infrastrukturen för batteriladdning och möjligheter till efterförsäljning kommer försäljningen i andra delar av Europa att övervägas.
De kunder som har använt CF Electric har kunnat se fördelarna med att använda en eldriven lastbil inom företaget och vad det innebär för det dagliga arbetet. Under de första veckorna använde de bara en begränsad andel av CF Electrics 100 kilometer långa räckvidd men vissa transportoperatörer kör nu cirka 250 kilometer per dag med fordonet. ”Det handlar om att planera sina resor på ett smart sätt”, säger Richard Zink. ”Möjligheten till snabb batteriladdning – med rätt utrustning som laddar fullt på drygt 30 minuter – innebär att det finns möjlighet att köra längre när så behövs.
18 timmar per dag, 7 dagar i veckan
DAF-kunderna Jumbo, Simon Loos och Tinie Manders Transport från Nederländerna och Rhenus Group från Tyskland har alla en CF Electric i sin flotta. Även vid Tinie Manders används ellastbilen mycket intensivt: Dragbilen har redan kört mer än 30 000 kilometer och körs sju dagar i veckan från sex på morgonen till midnatt. Det mesta är korta resor i området kring Eindhoven.
– CF Electric är lika pålitlig som alla andra DAF-lastbilar, säger Aveline Manders, en av direktörerna på Tinie Manders Transport.
– Planering och körning av en ellastbil kräver ett annat tankesätt. Du måste se till att rutten passar lastbilen – inte tvärtom. För att få en optimal användning av lastbilen är det dessutom viktigt att du kan ladda batterierna under lastning och lossning. Om du tar hänsyn till det kan ellastbilen vara ett utmärkt alternativ för distribution i stadsmiljö.
Nyligen meddelade DAF och VDL Groep att fyra helt eldrivna, treaxlade CF Electric-sopbilar ska tas i drift för att hämta sopor i stadsmiljö med noll utsläpp.
Om DAF CF Electric
DAF CF Electric är en helt eldriven 4x2-dragbil som är utvecklad för distribution i stadsmiljö. Den har en- eller tvåaxlade släpvagnar och en bruttovikt på upp till 37 ton. Lastbilen är helt eldriven med VDL:s E-Power-teknik och baserad på DAF CF – ”International Truck of the Year 2018”. I centrum för den smarta drivlinan finns en elmotor på 210 kilowatt som får sin energi från ett litiumjonbatteri med en total kapacitet på 170 kilowattimmar. CF Electric har en räckvidd på ungefär 100 kilometer, vilket passar för transport av höga volymer i stadsmiljö.
DAF CF Electric – Tekniska specifikationer
Vikt dragbil 9 700 kg
Elmotor 210 kW
Vridmoment 2,000 Nm
Batterikapacitet 170 kWh
Räckvidd för fulladdat fordon cirka 100 km
Snabbladdade batterier 35 minuter (vid 300 kW)
Källa: Nordic Truckcenter