Nästan 2 miljoner passagerare reste med SAS i december


2020-01-10

Jämfört med föregående år, ökar antalet passagerare med över 2 procent. Samtidigt ökar även kabinfaktor, enhetsintäkter och passageraryield jämfört med samma period förra året.

I december ökade total kapacitet (ASK) med 0,9 procent och antalet betalda passagerarkilometer (RPK) med 2,6 procent drivet av en ökad efterfrågan på SAS reguljärtrafik. Som ett resultat ökade kabinfaktorn med 1,2 procentenheter till 71,1 procent. Valutajusterad enhetsintäkt förbättrades med 3,1 procent och passageraryield med 1,2 procent.

– Det är glädjande att fler väljer att resa med SAS, vilket stärker vår position på den skandinaviska marknaden. Under december välkomnade vi den första av åtta Airbus A350 till vår flotta, och vi är glada att våra resenärer inom kort kommer att få uppleva världens mest moderna och bränsleeffektiva långdistansflygplan, säger Rickard Gustafson, vd för SAS och fortsätter:
– Med A350 minskar vi koldioxidutsläppen med upp till 30 procent och buller med cirka 40 procent, jämfört med flygplanstypen de ersätter. Tillsammans med vår nya flygplansdesign blir A350 en symbol för en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid för SAS.

SAS reguljärtrafikDec19Förändring1Nov19- Dec19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)3 4291,4%7 2680,5%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2 4063,3%5 0731,7%
Kabinfaktor70,2%+1,3 p.e.69,8%+0,8 p.e.
Antal passagerare (000)1,9162,2%4,2300,7%

 

Geografisk utveckling, reguljärtrafik Dec19 vs Dec18Nov19- Dec19 vs, Nov18- Dec18
 RPKASKRPKASK
Interkontinentalt2,3%3,6%0,4%2,4%
Europa/Intraskand4,5%0,6%3,5%-0,3%
Inrikes2,3%-1,1%0,2%-1,1%
     
       

 

SAS chartertrafikDec19Förändring1Nov19- Dec19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)164-8,2%3354,5%
RPK, passagerarkilometer (milj,)149-7,3%3095,1%
Kabinfaktor91,0%+0,8 p.e.92,2%+0,5 p.e.
Antal passagerare (000)0,046-1,1%0,0897,3%
      

 

SAS total trafik (reguljär och charter)Dec19Förändring1Nov19- Dec19Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)3 5930,9%7 6040,6%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2 5552,6%5 3831,9%
Kabinfaktor71,1%+1,2 p.e.70,8%+0,9 p.e.
Antal passagerare (000)1,9622,1%4,3180,8%


1 Förändring jämfört med samma period föregående år, p.e. = procentenheter

Preliminär yield och PASK  Dec
 2019
FörändringValutajusterad förändring
Passageraryield, SEK 0,95+2,1%+1,2%
PASK, SEK 0,67+4,0%+3,1%
      
    Dec 2019
Punktlighet (ankomst 15 minuter)   78,9%
Regularitet   98,1%
Förändring av totala koldioxidutsläpp, rullande 12 månader   -2,7%
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer   -2.3%
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp   46%

Definitioner:

RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer, rullande 12 månader
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp – Andel av SAS passagerarrelaterade utsläpp som koldioxidkompenseras av SAS (EuroBonus-medlemmar, ungdomsbiljetter och SAS egna resor)

Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2030, jämfört med 2005.




Källa: SAS