Nästan 2 miljoner passagerare reste med SAS i december
I december ökade total kapacitet (ASK) med 0,9 procent och antalet betalda passagerarkilometer (RPK) med 2,6 procent drivet av en ökad efterfrågan på SAS reguljärtrafik. Som ett resultat ökade kabinfaktorn med 1,2 procentenheter till 71,1 procent. Valutajusterad enhetsintäkt förbättrades med 3,1 procent och passageraryield med 1,2 procent.
– Det är glädjande att fler väljer att resa med SAS, vilket stärker vår position på den skandinaviska marknaden. Under december välkomnade vi den första av åtta Airbus A350 till vår flotta, och vi är glada att våra resenärer inom kort kommer att få uppleva världens mest moderna och bränsleeffektiva långdistansflygplan, säger Rickard Gustafson, vd för SAS och fortsätter:
– Med A350 minskar vi koldioxidutsläppen med upp till 30 procent och buller med cirka 40 procent, jämfört med flygplanstypen de ersätter. Tillsammans med vår nya flygplansdesign blir A350 en symbol för en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid för SAS.
SAS reguljärtrafik | Dec19 | Förändring1 | Nov19- Dec19 | Förändring1 |
ASK, säteskilometer (milj,) | 3 429 | 1,4% | 7 268 | 0,5% |
RPK, passagerarkilometer (milj,) | 2 406 | 3,3% | 5 073 | 1,7% |
Kabinfaktor | 70,2% | +1,3 p.e. | 69,8% | +0,8 p.e. |
Antal passagerare (000) | 1,916 | 2,2% | 4,230 | 0,7% |
Geografisk utveckling, reguljärtrafik | Dec19 vs Dec18 | Nov19- Dec19 vs, Nov18- Dec18 | ||||
RPK | ASK | RPK | ASK | |||
Interkontinentalt | 2,3% | 3,6% | 0,4% | 2,4% | ||
Europa/Intraskand | 4,5% | 0,6% | 3,5% | -0,3% | ||
Inrikes | 2,3% | -1,1% | 0,2% | -1,1% | ||
SAS chartertrafik | Dec19 | Förändring1 | Nov19- Dec19 | Förändring1 | |
ASK, säteskilometer (milj,) | 164 | -8,2% | 335 | 4,5% | |
RPK, passagerarkilometer (milj,) | 149 | -7,3% | 309 | 5,1% | |
Kabinfaktor | 91,0% | +0,8 p.e. | 92,2% | +0,5 p.e. | |
Antal passagerare (000) | 0,046 | -1,1% | 0,089 | 7,3% | |
SAS total trafik (reguljär och charter) | Dec19 | Förändring1 | Nov19- Dec19 | Förändring1 |
ASK, säteskilometer (milj,) | 3 593 | 0,9% | 7 604 | 0,6% |
RPK, passagerarkilometer (milj,) | 2 555 | 2,6% | 5 383 | 1,9% |
Kabinfaktor | 71,1% | +1,2 p.e. | 70,8% | +0,9 p.e. |
Antal passagerare (000) | 1,962 | 2,1% | 4,318 | 0,8% |
1 Förändring jämfört med samma period föregående år, p.e. = procentenheter
Preliminär yield och PASK | Dec 2019 | Förändring | Valutajusterad förändring | ||||
Passageraryield, SEK | 0,95 | +2,1% | +1,2% | ||||
PASK, SEK | 0,67 | +4,0% | +3,1% | ||||
Dec 2019 | |||||||
Punktlighet (ankomst 15 minuter) | 78,9% | ||||||
Regularitet | 98,1% | ||||||
Förändring av totala koldioxidutsläpp, rullande 12 månader | -2,7% | ||||||
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer | -2.3% | ||||||
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp | 46% |
Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer, rullande 12 månader
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp – Andel av SAS passagerarrelaterade utsläpp som koldioxidkompenseras av SAS (EuroBonus-medlemmar, ungdomsbiljetter och SAS egna resor)
Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2030, jämfört med 2005.
Källa: SAS