Första penseldraget med miljövänlig vattenbaserad färg – i 13 år långt måleriprojekt


2020-01-20

Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart drar ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattformen.
Bild: Johan Nilsson/Øresundsbron
Øresundsbrons anläggningsdirektör Bengt Hergart drar ett första penseldrag från den specialbyggda målningsplattformen.

Första penseldraget har dragits från Øresundsbrons specialbyggda målarplattform – ommålningen av stålkonstruktionen tar 13 år och börjar snart i full skala. I stället för en epoxibaserad färg – som bron målades med första gången – väljs nu en miljövänligare, vattenbaserad färg.

– Att kunna välja en hållbar färg, som också är mer hållbar för miljön, känns väldigt bra, säger Bengt Hergart, anläggningsdirektör på Øresundsbron.

Stålkonstruktionen målas om för att säkra ett fortsatt skydd mot väder och vind. Målarleverantören Muehlhan vann i somras upphandlingen av de första årens målningsarbete och i anbudet presenterades en vattenbaserad färg.

– Valet av färg är mycket viktigt, inte minst ur ett miljöperspektiv. Men det måste samtidigt vara en färg som sitter ordentligt och ger ett bra skydd under lång tid, säger Bengt Hergart.

Så kallade "pull off-tester" har gjorts på bron under det senaste halvåret, vilket innebär att man mäter hur bra vidhäftningen är. Testresultaten av den vattenbaserade färgen visar två-tre gånger så hög vidhäftning som konsortiets ställda krav.

– Vi känner oss därför säkra på att vi väljer en färg som håller bra och länge, och som tar bättre hänsyn till miljön och det naturskyddade område som vi målar i närheten av, säger Bengt Hergart och syftar på den konstgjorda ön Peberholm.

I havsmiljö är vattenbaserad färg inte lika vanligt som epoxifärger, men det finns referensobjekt där vattenbaserad färg används och fungerar väl. Bland broar finns till exempel Storestrømsbron och Limfjordsbron.

Tvätt- och målningsarbetet inleds i stor skala så fort vädret tillåter. Muehlhans målare kommer att arbeta från specialdesignade plattformar som möjliggör en kostnadseffektiv och säker målning samtidigt som varken järnvägs- eller motorvägstrafiken påverkas. Den första av tre tillverkades i somras.

–  Senast bron målades gjordes det inomhus och på land, innan den placerades ute i sundet. Nu ska det målas under helt andra omständigheter i närheten av järnvägens kontaktledning, tåg som passerar i höga hastigheter och hårt väder på hög höjd ovan havet. Därför behövs dessa plattformar, säger Johan Nord, projektledare på Øresundsbron.

– En del mindre monteringsarbete återstår och ett väderskydd ska monteras innan allt är helt färdigt, men för oss är det redan tydligt att plattformen fyller sitt behov på ett säkert och smidigt sätt, säger Nord.

Fakta:



Källa: Øresundsbron