Trafikverket glömde bussresenärerna i Förbifarten


2020-01-22

omas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.
Bild: Fredrik Hjerling
omas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Det pratades mycket om kollektivtrafik när Förbifarten planerades. När bygget nu är igång tycks Trafikverket helt glömt bort åtgärder för att busstrafiken ska komma fram smidigt.
– Trafikverket måste ta ett rejält omtag. Ska fler resa med kollektivtrafiken kan vi inte lägga miljarder på motorvägstunnlar som försvårar framkomligheten för bussarna, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.

Fler måste resa kollektivt om Stockholms län ska klara klimatmålen. Därför borde busstrafiken vara prioriterad när bygget av förbifarten nu är i full gång. Tyvärr är det inte så.

– Regeringen bad 2016 Trafikverket ta fram en utredning med åtgärder för hur framkomligheten för busstrafiken kan främjas på Förbifarten. Förslagen från den verkar Trafikverket helt glömt. Det finns varken finansiering eller planer för hur bussresor kan bli smidigare på den nya motorvägen, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Längst sträckan kommer det bli sex trafikplatser ovan jord. Det är främst dessa platser som är kritiska för busstrafiken. Det gäller både att bussar kan komma att fastna i köer och om att det är viktigt att skapa attraktiva och smidiga hållplatser.

– Vinsta trafikplats i västra Stockholm är ett exempel. Där blir det med nuvarande planering en bedrövlig bytespunkt. Där behövs en gångbro till tunnelbanan eller att tunnelbanestationen flyttas. Men det kräver investeringsmedel och ändrad planering av Trafikverket, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Trafikverket tog fram en rapport, på regeringens uppdrag, år 2016 med förslag på förbättrad kollektivtrafik och närmiljöåtgärder. Där identifieras problemen och lösningar som behöver utredas vidare eller finansieras.

– Förslagen finns. Det som saknas är resurser och vilja att få till lösningarna. Och det brådskar. Annars blir det för sent för ändringar och vi kommer ha en Förbifart som inte funkar för kollektivtrafikresenärerna, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd.

Det finns flera avfarter där det kan bli köbildning. Bussar fastnar i köer med biltrafiken och därför behövs det bredare vägar. Förbifarten måste byggas rätt från början om kollektivtrafikens framkomlighet och punktlighet inte ska drabbas.

– Ett annat problematiskt exempel är vid Lovön där det kollektivtrafikkörfält som finns för Ekerövägen kommer att vara avstängt under tre års tid. Bilköerna är redan idag ett problem på Ekerövägen. Nu kommer bussarna fastna i bilköer och drabba resenärerna under byggtiden. Det är att bädda för en oattraktiv kollektivtrafik, säger Tomas Eriksson.

Som väghållare kan Trafikverket bidra till kortare restider och bättre tidhållning, vilket leder till en attraktivare kollektivtrafik. Genom att fullt ut prioritera kollektivtrafik på Förbifarten så kommer transportsystemet räcka till för fler.

– Det är ett faktum att Förbifarten kommer att leda till att kollektivtrafikens marknadsandelar minskar och ha en negativ klimatpåverkan, men det betyder inte att det inte finns något vi kan göra för att den ska vara så liten som möjligt. Det är Trafikverket skyldiga till enligt uppsatta klimatmål och det är vi skyldiga framtida generationer, säger Tomas Eriksson (MP) Miljö- och kollektivtrafikregionråd i Region Stockholm.



Källa: Miljöpartiet