Transportföretagen välkomnar regeringsuppdraget om elflyg


2020-01-24

<span><span><span><span>Heart Aeorspace, ett medlemsföretag i Transportföretagen, konstruerar ett elflygplan för regionaltrafik med 400 kilometers räckvidd för 19 passagerare.</span></span></span></span>
Bild: Heart Aeorspace
Heart Aeorspace, ett medlemsföretag i Transportföretagen, konstruerar ett elflygplan för regionaltrafik med 400 kilometers räckvidd för 19 passagerare.

Regeringen har gett Trafikanalys uppdraget att ta fram ett kunskapsunderlag om elflyg. Myndigheten ska bland annat beskriva kapaciteten hos de eldrivna flygplan som utvecklas, samt översiktligt analysera vilka åtgärder som skulle kunna vara lämpliga att genomföra för att främja utveckling och en övergång till en större användning av elflygplan.

– Transportföretagen har länge efterlyst en tydlig elflygsstrategi för Sverige och välkomnar därför att regeringen nu ger Trafikanalys uppdraget att utreda frågan, säger Fredrik Kämpfe, branschchef, Transportföretagen, flyg.

– Elflyget innebär inte bara minskade utsläpp, det kommer även erbjuda större tillgänglighet eftersom vi kommer att kunna flyga från flygplatser som idag inte har flygförbindelse. Med lägre driftskostnader blir resan billigare. En ytterligare fördel är att vi kommer kunna starta och landa närmare målet än vi gör idag. Flygplatserna behöver nödvändigtvis inte vara få och stora utan snarare många och små. Och med mindre buller och utsläpp kan de ligga betydligt närmare bebyggelse än dagens flygplatser, fortsätter Fredrik Kämpfe

– Vi vill se en politik som stöttar flygets omställning och inte hindrar den, eller gör den svårare att genomföra, med ensidiga skatter och höga avgifter. Vi vill se satsningar på miljövänligare flyg och en politik som fokuserar på hållbar tillgänglighet där samtliga transportslag samverkar, säger Marcus Dahlsten, vd Transportföretagen.

Med säte i Göteborg utvecklar Heart Aeorspace, medlemsföretag i Transportföretagen, elflygplan i Sverige. Företaget konstruerar ett elflygplan för regionaltrafik med 400 kilometers räckvidd för 19 passagerare.

– Elflyg har många fördelar. De har noll utsläpp, mycket lägre driftskostnader och ger effektivare infrastruktur. Nästan alla inrikesflyg i Sverige mellanlandar i Stockholm idag. Men det kan elflyget ändra på. Med mindre elflygplan kan man flyga sträckan Sundsvall–Karlstad utan att behöva åka förbi Arlanda. Idag tog Sverige ett viktigt steg för att snabba på elektrifieringen av flyget. Vi är stolta över vår regering som delar vår vision av flygets framtid, säger Anders Forslund, vd Heart Aerospace

Flygbranschen har tagit fram en färdplan för fossilfri konkurrenskraft inom regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige med målsättningen fossilfritt inrikesflyg 2030 och även utrikesflyget 2045.

– Flygets hållbarhetsarbete bygger på flera insatser. Ökad produktion och användning av biobränsle, elektrifiering, effektivisering och ny teknik är alla viktiga åtgärder. Flygbranschen har samlat tagit fram en färdplan för fossilfri konkurrenskraft inom regeringsinitiativet Fossilfritt Sverige med målsättningen fossilfritt inrikesflyg 2030 och även utrikesflyget 2045, avslutar Fredrik Kämpfe.



Källa: Transportföretagen