1,9 miljoner reste med SAS i januari


2020-02-10

Antalet passagerare som reste med SAS ökade med 3,2 procent jämfört med samma månad föregående år. Punktligheten ökade markant med närmare 14 procentenheter och regulariteten var på en fortsatt hög nivå.

Den totala kapaciteten (ASK) och antalet betalda passagerarkilometer (RPK) ökade med 1,5 procent respektive 2,8 procent jämfört med samma månad föregående år. Tillväxten drevs av en ökad efterfrågan på SAS intraskandinaviska, europeiska och inrikeslinjer. Den ökade efterfrågan återspeglas i en förbättrad kabinfaktor, som ökade med 0,8 procentenheter. Den preliminära enhetsintäkten och passageraryielden var 64 öre respektive 98 öre och i linje med samma period föregående år.

– Vi är glada att vår förbättrade operationella kvalitet, vårt kunderbjudande och infasningen av nya, bränsleeffektiva flygplan gör det möjligt för oss att stärka vår position och marknadsandel på våra hemmamarknader, säger Rickard Gustafson, vd för SAS.
– Det är också glädjande att se det ökade intresset hos våra kunder att lägga till biobränsle till sina SAS-biljetter. Sedan möjligheten introducerades har nästan 10 000 resenärer valt att köpa biobränsle till sin resa. Detta visar att ett växande antal kunder delar vår uppfattning om vikten av att bidra till mer hållbara flygresor.

Efter utvärdering av den rådande situationen med Coronaviruset i Kina, beslutade SAS att stänga biljettförsäljningen fram till den 15 mars och ställa in alla flygningar till och från Shanghai och Peking från 31 januari till 29 februari.

SAS reguljärtrafikJan20Förändring1Nov19- Jan20Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)3 4901,5%10 7590,8%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2 2922,7%7 3652,0%
Kabinfaktor65,7%+0,8 p.e.68,5%+0,8 p.e.
Antal passagerare (000)1 8893,1%6 1191,4%
Geografisk utveckling, reguljärtrafik Jan20 vs Jan19Nov19- Jan20 vs, Nov18- Jan19
 RPKASKRPKASK 
Interkontinentalt-0,1%-0,4%0,2%1,4% 
Europa/Intraskand5,3%2,8%4,0%0,6% 
Inrikes3,7%2,7%1,3%0,1% 
SAS chartertrafikJan20Förändring1Nov19- Jan20Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)1641,7%4993,6%
RPK, passagerarkilometer (milj,)1522,9%4614,4%
Kabinfaktor92,7%+1,1 p.e.92,4%+0,7 p.e.
Antal passagerare (000)0,0535,9%0,1416,8%
SAS total trafik (reguljär och charter)Jan20Förändring1Nov19- Jan20Förändring1
ASK, säteskilometer (milj,)3 6541,5%11 2580,9%
RPK, passagerarkilometer (milj,)2 4442,8%7 8262,2%
Kabinfaktor66,9%+0,8 p.e.69,5%+0,8 p.e.
Antal passagerare (000)1,9423,2%6,2601,5%

1 Förändring jämfört med samma period föregående år, p.e. = procentenheter

Preliminär yield och PASK Jan20FörändringValutajusterad förändring
Passageraryield, SEK0,98-0,6%-2,8%
PASK, SEK0,64+0,6%-1,6%
    
   Jan20
Punktlighet (ankomst 15 minuter)  88,7%
Regularitet  99,1%
Förändring av totala koldioxidutsläpp, rullande 12 månader  -2,8%
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer  -2,6%
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp  45%


Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer, rullande 12 månader
Koldioxidkompensation av passagerarrelaterade utsläpp – Andel av SAS passagerarrelaterade utsläpp som koldioxidkompenseras av SAS (EuroBonus-medlemmar, ungdomsbiljetter och SAS egna resor)

Från räkenskapsåret 2020 rapporterar SAS förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med företagets övergripande mål att minska de totala koldioxidutsläppen med 25 % till 2030, jämfört med 2005.



Källa: SAS