Norwegian levererar enligt plan


2020-02-10

Bild: David Peacock

Högre enhetsintäkter, rekordhög punktlighet och högre kabinfaktor. Norwegians trafiksiffror för januari visar att bolaget fortsätter leverera enligt strategin om att gå från tillväxt till lönsamhet med betydande förbättring gällande enhetsintäkter, rekordhög punktlighet och högre kabinfaktor.

I januari reste totalt 1 974 606 kunder med Norwegian. Den planerade kapacitetsminskningen och optimeringen av linjenätet fortsätter att påverka siffrorna positivt. Punktligheten var på 87 procent, den högsta punktligheten någonsin under en enskild månad sedan 2015. Kabinfaktorn var på 81 procent, upp 4,8 procentenheter.

– Jag är mycket nöjd över att vi fortsätter att leverera enligt strategin om att gå från tillväxt till lönsamhet. Det här är den tionde månaden i rad som den planerade kapacitetsminskningen påverkar enhetsintäkterna och kabinfaktorn positivt. Jag är även tillfreds med att punktligheten har förbättrats betydligt eftersom jag vet hur viktigt det är för våra kunder, säger Norwegians koncernchef Jacob Schram.

– Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med mina dedikerade kollegor på marken och i luften framöver. Vi ska tillsammans positionera bolaget för en lönsam och hållbar framtid inom internationell luftfart, fortsätter han.

I januari minskade bolaget CO2-utsläppen med fyra procent till 75 gram per passagerarkilometer trots bolaget har varit tvungna att hyra in äldre ersättningsplan. Norwegian har en av de mest moderna och bränsleeffektiva flygplansflottorna i världen med en genomsnittsålder på 4,6 år. Tack vare den unga flygplansflottan har bolaget minskat CO2-utsläppen per passagerare med 33 procent sedan 2009.



Källa: Norwegian