Kommuninvånarna: satsa på och öka cykel- och kollektivtrafik


2020-02-13

Gata och cykelväg i Jönköping.
Bild: Jönköpings kommun
Gata och cykelväg i Jönköping.

Bild: Jönköpings kommun

I höstas genomfördes en resvaneundersökning bland invånarna i Jönköpings kommun. Nästan 3000 personer svarade vilket gav en svarsfrekvensen på 40 procent. I undersökningen ställdes bland annat frågor om invånarnas syn på hur kommunen ska satsa på olika färdmedel.

I en typ av frågor ställdes två färdmedel mot varandra för att se hur invånarna tycker att prioriteringarna borde göras. De tre färdmedel som ställdes mot varandra var cykel, kollektivtrafik och bil.

– Mer än hälften föredrar att kommunen satsar på kollektivtrafik och cykel när de båda alternativen ställs mot biltrafik, säger Olle Gustafsson, projektledare i hållbart resande på Jönköpings kommun. Ungefär en fjärdedel vill i båda fallen istället prioritera biltrafiken. Även om det inte är riktigt lika tydligt när cykel och kollektivtrafik ställs mot varandra, så står det klart att flest vill se satsningar på kollektivtrafik.

En annan fråga handlade om Jönköpings kommun borde arbeta för att öka, bibehålla eller minska andelen resor med bil, cykel och kollektivtrafik. I undersökningen vill sju av tio att kommunen arbetar för att öka andelarna av både kollektivtrafik och cykel. När det gäller biltrafiken tycker 42 procent att kommunen ska jobba för att den andelen ska vara oförändrad och 38 procent för att den ska minska.

– Det är tydligt av svaren att både kvinnor och män föredrar satsningar och ökningar för cykel- och kollektivtrafiken betydligt mera än för biltrafiken, säger Olle Gustafsson.
– Men kvinnorna är ännu mera positiva till cykel och kollektivtrafik och mindre positiva till bilen jämfört med männen.

Av svaren framgår att 17 procent av kommuninvånarna är i olika stadier av att överväga en minskad bilanvändning, lika stora andelar bland kvinnor och män.


Om resvaneundersökningen
Resvaneundersökningen görs för att vi ska få kunskap om invånarnas resvanor och attityder till sitt vardagliga resande. Detta ligger till grund för fortsatt arbete inom hållbart resande och hur vi planerar satsningar på olika trafikslag.



Källa: Jönköpings kommun