Hot och våld mot personalen dubbelt så vanligt inom Stockholms kollektivtrafik


2020-02-19

Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.
Bild: Socialdemokraterna
Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.

Kollektivtrafikens personal är särskilt utsatt för våld. Jämfört man antalet anmälda arbetsolyckor i Sverige som lett till sjukskrivning har 19 procent av anmälda arbetsolyckor för buss och spårvagnsförare med sjukfrånvaro som följd orsakades av hot eller våld på arbetsplatsen i jämförelse med 7 procent i genomsnitt för alla förvärvsarbetare.

Det här är ett problem även i Stockholmsregionen som har Sveriges största kollektivtrafiksystem. Särskilt riskfyllda situationer som ensamarbete för stationsvärdar är vanligt. Socialdemokraterna har även fått kännedom om flertalet tekniska hjälpmedel som inte är optimala såsom exempelvis larmknappar i tunnelbanan som inte är kopplade till GPS-system så man inte vet exakt vart tåget befinner sig och om arbetstelefoner på Roslagsbanan som inte har uppkoppling på hela sträckan.

– De här siffrorna är helt oacceptabla. Personalens säkerhet måste säkerställas. Vi socialdemokrater driver flera förslag för att öka tryggheten för personalen såsom krav på god arbetsmiljö i upphandlingen med förbud för ensamarbete i roller som är särskilt utsatta är en viktig del. Ställer vi inte de kraven kommer det utsatta ensamarbetet att fortsätta, säger Jens Sjöström (S), oppositionsregionråd med ansvar för trafikfrågor.

Busschaufförer är särskilt utsatta då de arbetar ensamma och kör långt ut och därmed även är långt ifrån assistans vid behov. Det är när de kontrollerar biljetter som den absoluta majoriteten av alla fall av hot och våld mot busschaufförer sker.

– Skulle man genomföra vårt förslag om att möjliggöra påstigning även på de bakre dörrarna skulle den absoluta majoriteten av alla hotbilder mot våra chaufförer försvinna då den eventuella konflikten kring biljetten inte skulle uppstå med föraren. Kontrollanter har till uppgift att kontrollera giltigt färdbevis, de är utbildade för detta och jobbar inte ensamma, fortsätter Jens Sjöström.

På trafiknämnden den 18:e februari kommer socialdemokraterna lämna in en skrivelse om hot och våld i kollektivtrafiken och vilka åtgärder den moderatledda majoriteten planerar att genomföra för att öka personalens trygghet.

– Trafiknämnden har ett stort och viktigt ansvar här. Personalens säkerhet får inte dribblas bort under förevändning att det är andra entreprenörer som bedriver trafiken. Därför måste SL och trafikförvaltningen arbeta tillsammans med entreprenörerna för att öka personalens trygghet, avslutar Jens Sjöström.


Fakta:
Följande frågor kräver socialdemokraterna svar på i skrivelsen:



Källa: Socialdemokraterna