Kraftsamling för säkrare fyrhjulingar och mopedbilar


2020-02-20

Bild: Trafikverket

Antalet fyrhjulingar och mopedbilar ökar. Tyvärr gör även olyckorna det. Förra året dödades 9 personer i olyckor med fyrhjulingar. Nu gör Trafikverket och 18 andra aktörer gemensam sak för att främja säkrare användning och se över behovet av utökade krav.

Intresset för fyrhjulingar och mopedbilar växer. Cirka 190 000 registrerade fyrhjulingar och 12 000 mopedbilar finns i Sverige. Varje år omkommer cirka 10 personer på fyrhjulingar, de flesta på väg. Cirka 60 personer skadas i olyckor med mopedbilar varje år. Myndigheter, näringsliv och intresseorganisationer ställer sig nu bakom ”Säker användning av  fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap – gemensam inriktning 2020” för att hitta åtgärder som kan rädda liv.

– Vi behöver samla kunskapsläget för att kunna prioritera rätt insatser. Nollvisionen och nuvarande etappmål kräver en kombination av effektiva åtgärder på både kort och lång sikt, för att uppnå en säker trafik med fyrhjulingar, mopedbilar, traktorer och motorredskap, säger utredningsledare Jörgen Persson Trafikverket.

– Många dödsolyckor med fyrhjulingar kan undvikas om föraren använder hjälm och har en fyrhjuling försedd med en störtbåge som ger ett överlevnadsutrymme om den välter vilket är vanligt vid dödsolyckor, säger Jörgen Persson.


19 organisationer arbetar tillsammans
Förutom Trafikverket medverkar Transportstyrelsen, Arbetsmiljöverket, SLU Alnarp, SLU Umeå, ML Maskinleverantörerna, Dealy Sweden AB, LRF, SKR, TFF Trafikförsäkringsföreningen, Folksam, Säker skog, Svensk maskinprovning, Maskinentreprenörerna ME, NTF, Polisen Utvecklingscentrum Mitt, Kommunal, Norra skogsägarna, Lantbrukets arbetsmiljökommitté (LAMK).

Rapporten pekar ut sex prioriterade insatsområden för fyrhjulingar:


För mopedbilar pekas följande insatsområden ut:

Klicka här för att ladda ner rapporten



Källa: Trafikverket