Legendarisk isbrytare snart redo att möta våren


2020-02-27

Passa på att se isbrytaren Sankt Erik ur nytt perspektiv.
Bild: Anneli Karlsson, SMTM
Passa på att se isbrytaren Sankt Erik ur nytt perspektiv.

Isbrytaren Sankt Erik i anrika GV-dockan på Beckholmen.
Bild: Anneli Karlsson, SMTM
Isbrytaren Sankt Erik i anrika GV-dockan på Beckholmen.

Efter skrovreparationer ska ångfartyget Sankt Erik kunna trafikera Stockholms vatten.
Bild: Anneli Karlsson, SMTM
Efter skrovreparationer ska ångfartyget Sankt Erik kunna trafikera Stockholms vatten.

Isbrytaren Sankt Erik genomgår reparation på Beckholmen.
Bild: Anneli Karlsson, SMTM
Isbrytaren Sankt Erik genomgår reparation på Beckholmen.

Över 100 kvadratmeter plåt byta på isbrytaren Sankt Erik.
Bild: Anneli Karlsson, SMTM
Över 100 kvadratmeter plåt byta på isbrytaren Sankt Erik.

Isbrytaren Sankt Erik från 1915 snart tillbaka vid museipiren.
Bild: Sjöhistoriska museets arkiv
Isbrytaren Sankt Erik från 1915 snart tillbaka vid museipiren.

Isbrytaren Sankt Erik ligger sedan december i den stora dockan på Stockholms reparationsvarv på Beckholmen. En rad omfattande åtgärder genomförs och bland annat byts över 100 kvadratmeter plåt. I slutet av veckan ska allt vara klart och därefter ska stockholmsprofilen åter till sin plats utanför Vasamuseet på Galärvarvet. Passa på att se det spektakulära arbetet från botten av dockan.

Isbrytaren Sankt Erik byggdes 1915 på Finnboda Varf. Det var Sveriges första havsisbrytare som kunde hålla skärgårdslederna in till staden öppna. År 1977 togs Sankt Erik ur bruk och blev museifartyg. Idag är isbrytaren en välkänd profil vid promenadstråket utmed Djurgården. Fartyget är ett av få av denna storlek och ålder som fortfarande kan köras för egen maskin. Och just ångmaskinen är världens största fungerande sjöångmaskin.

Ambitionen med plåtbyten och andra reparationsinsatser är att Sankt Erik ska fortsätta vara klassat för trafik i Stockholms skärgård. Det innebär att hon förutom att vara ett av de välbesökta museifartygen vid piren kan användas för chartrade turer.



Källa: Sjöhistoriska museet