Ingen containerbrist i Göteborgs hamn


2020-03-10

Lasting och lossning av Moscow Maersk i Göteborgs hamns containerterminal den 3 mars 2020.
Bild: Göteborgs hamn AB
Lasting och lossning av Moscow Maersk i Göteborgs hamns containerterminal den 3 mars 2020.

En av de stora frågorna inom transport- och sjöfartsbranschen just nu är om Sverige lider brist på tomcontainrar, vilket i så fall skulle innebära ett hinder för svenska exportflöden. I Göteborgs hamn följer man utvecklingen noga, men konstaterar att läget idag ser förhållandevis ljust ut.

– Slutsatsen från vår sida är att tillgången på tomcontainrar trots allt är god för närvarande. Det kan komma att förändras framöver och vi följer givetvis utvecklingen kontinuerligt. Men efter samtal med våra partners och aktörer i och kring hamnen kan jag konstatera att Göteborg står sig väl i en svensk kontext. Bristen kommer att märkas framförallt i mindre hamnkluster med mindre lagermöjligheter och färre tomdepåer, säger Elvir Dzanic, VD på Göteborgs Hamn AB.

Containerterminaloperatören i Göteborgs hamn, APM Terminals, ser i nuläget ingen brist på tomcontainrar. Terminalen får fortsatt god allokering av tomcontainrar på mainliner-anlöpet varje vecka, det vill säga de stora fartyg som sköter direkttrafiken mellan Sverige och Sydostasien.

Mycket av de skogsprodukter som exporteras från Sverige behöver ofta lastas om till container i Göteborgs hamn före vidare transport på fartyg ut i världen. Den största omlastningsoperatören i Göteborgs hamn, Mimab, ser ingen brist på containrar i sin verksamhet idag, och ser heller inga problem att fortsätta leverera framöver som situationen ser ut just nu.

Inte heller de stora rederier Göteborgs Hamn AB varit i kontakt med ser någon omedelbar brist men utesluter inte att det uppstår framöver.



Källa: Göteborgs Hamn