Stena RoRo har levererat nattfärjan A Nepita efter rekordsnabb ombyggnation


2020-06-24

A Nepita efter ombyggnation.
Bild: Stena RoRo
A Nepita efter ombyggnation.

Scrubber.
Bild: Stena RoRo
Scrubber.

Passagerarhytt.
Bild: Stena RoRo
Passagerarhytt.

Stena Superfast X.
Bild: Stena RoRo
Stena Superfast X.

A Nepita.
Bild: Stena RoRo
A Nepita.

På knappt tre månader har Stena RoRo förvandlat tidigare dagfärjan Stena Superfast X till nattfärja, som under namnet A Nepita ska trafikera Marseille – Korsica – Nordafrika. Hon har fräschats upp, målats om, fått anpassad inredning, många fler hytter och utrustats med scrubbers av hybridtyp. Ny kund är franska rederiet Corsica Linea.

Ombyggnationen, som genomförts i Pireus i Grekland, innebar att antalet passagerarhytter ombord ökade från 45 till 176, varav 94 är nybyggda och 33 tidigare besättningshytter som konverterats till passagerarhytter. Fartyget har också utrustats med scrubbers av hybridtyp, ett avgasrenings-system som minskar utsläppen av svavel i luften. A Nepita ska operera både på rederiets inrikeslinjer och mellan Frankrike och Nordafrika.

– Ombyggnationen har gått supersnabbt och vi är väldigt nöjda med resultatet. Medelhavet är affärsmässigt ett känt område för oss men i det här fallet rör det sig om en ny kund och det är ju extra roligt. Den här uppgiften – att ta kundens önskemål, omsätta dem i handling och dessutom agera snabbt – det är vad vi är bäst på, kommenterar Niklas Andersson, General Manager Operation hos Stena RoRo.

– Processen har gått extremt fort och samarbetet med berörda leverantörer har fungerat mycket väl.  Trots stora svårigheter relaterade till rådande Covid-19 pandemi , med bland annat varvsarbetare och underleverantörer som tvingats sitta i karantän, har vi lyckats hålla tidplanen, berättar Claes Tisell, Site Manager för Stena RoRo och på plats på varvet i Grekland. 

Platsen där ombyggnationen ägde rum är inget traditionellt varv. Fartyget ”parkeras” på en plats vid kajen och upptar därmed en bit land dit underleverantörer har tillträde. Hela arbetet koordineras av en lokal firma. En flytdocka används vid behov.

– Detta är ett känt och uppskattat koncept i Medelhavet och inte minst i Pireaus, som innebär stor frihet i planering och genomförande, fortsätter Claes Tisell.

Färjan, byggd år 2002, hette tidigare Stena Superfast X och har bland annat trafikerat linjen Dublin – Holyhead i Stena Lines regi.


Fakta: A Nepita
Längd: 203 meter
Djup: 6,60 meter 
Bredd: 25,70 meter
Kapacitet: 1930 längdmeter + 411 bilar, 1 200 passagerare, 176 hytter 



Källa: Stena RoRo