Alstoms vätgaståg i passagerartrafik i Österrike


2020-09-16

Bild: Alstom

I Wien inleds nu en ny era inom passagerartåg. Fram till slutet av november kommer ett vätgaståg för första gången att gå i passagerartrafik för ÖBB, den österrikiska federala järnvägen. Coradia iLint, som byggs av Alstom i Salzgitter, Tyskland, använder  bränsleceller, som är placerade på tåget, för att omvandla väte och syre till elektricitet, och därmed minska utsläppen till noll.

Efter lyckad provdrift i norra Tyskland 2018-2020 kommer vätgaståget Coradia iLint nu att testas i Österrike under tre månader och transportera passagerare på geografiskt utmanande rutter.

– När vårt innovativa tåg Coradia iLint nu tas i passagerartrafik för ÖBB har tåget nått nästa milstolpe, sa Dr. Jörg Nikutta, Alstoms VD i Tyskland och Österrike vid lanseringseventet i Wien.

– Tågets utsläppsfria drivteknik är ett klimatvänligt alternativ till konventionella dieseltåg, speciellt på linjer som inte är elektrifierade. Jag är särskilt glad över att ÖBB, som är en stark och långvarig samarbetspartner på den europeiska mobilitetsmarknaden, är övertygad om vår teknik och dess fördelar.

– Vi ser oss själva tydligt som pionjärer när det gäller att testa vätgasteknik på järnväg. Som det största klimatmedvetna företaget i Österrike formar vi aktivt framtidens mobilitet med tekniska alternativ, betonade Andreas Matthä, VD för ÖBB-Holding AG i samband med premiären för vätgaståget.

De framgångsrika testerna av Alstoms bränslecellståg startade i september 2018 då två tåg började gå i passagerartrafik i delstaten Niedersachsen i Tyskland. 1,5 år av tester och mer än 180 000 kilometer har sedan banat väg för leverans av 14 nya tåg i början 2022. Nu ska österrikiska ÖBB testa Coradia  på regionala järnvägslinjer i landets södra delar, där de skulle kunna ersätta dieseltåg. Passagerarna kan se fram emot ett tyst tåg med en toppfart på 140 km/h och noll utsläpp.




Källa: Alstom