P&O:s superfärjor ska drivas mot en ny hållbar transportepok


2020-09-23

Bild: ABB

ABB ska tillhandahålla elektriska, digitala och uppkopplade lösningar till P&O Ferries båda nya fartyg, inklusive Azipod framdrivningssystem och energilagring, och därmed minska bränsleförbrukningen med ett ton per tur-och-retur-resa över engelska kanalen.

ABB har tagit hem ett kontrakt med Guangzhou Shipyard International Ltd om leverans av ett komplett utbud av integrerade lösningar för P&O Ferries båda nya fartyg. Hybridlösningen för framdrivning med el från 8,8 MWh-batterier och dieselgeneratorer kommer att minska bränsleförbrukningen på P&O Ferries linje Dover–Calais med 40 procent. Batterierna ger full kraft för manövrering och uppehåll i hamnen och kommer att förbereda fartygen inför en utsläppsfri framtid så snart fler laddstationer på land är tillgängliga.

De 230 meter långa fartygen, som vardera är utrustade med fyra Azipod framdrivningsenheter på 7,5 MW, kommer att bli de största passagerar- och fraktfärjorna som någonsin trafikerat linjen när de tas i bruk 2023. Fördelarna med integrerad fjärrmanövrering från bryggan var avgörande när man valde hybridlösningen för de nya färjorna, enligt P&O Ferries.

Utöver Azipod framdrivningssystem och energilagring kommer de nya fartygen att utrustas med ett heltäckande utbud av ABB:s lösningar som omfattar kraft- och framdrivningssystem, automation och energihanteringssystem. ABB:s Power and Energy Management System (PEMS) är nära integrerat med elsystemet och säkerställer optimal användning av fartygets totala energiresurser genom att förbättra informationsflödet mellan olika system ombord.

– P&O:s färjor som håller på att byggas vid Guangzhou Shipyard International är verkligt ikoniska. Vi är glada att kunna stärka vårt strategiska samarbete med teknikledaren ABB och samarbeta i detta toppmoderna projekt med tanke på ABB:s dokumenterade leverantörsstatus på den globala färjemarknaden, säger Zhongqian Chen, ordförande för Guangzhou Shipyard International.

– Vi är stolta över att ha ABB:s teknik i centrum av P&O Ferries hållbarhetsprogram när man ska övergå till den utsläppsfria framtid som sjöfartsindustrin förutses få, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports.

Med dubbeldesignen där fartygen utrustas med två Azipod-enheter och en brygga i varje ände behöver man inte vända fartygen i hamn. Kaptenen och högre befattningshavare promenerar bara till den motsatta bryggan och sparar sju minuter på varje tur-och-retur-resa samt ett ton bränsle – en sjättedel av vad som går åt på den 34 kilometer långa överfarten.

Fartygen utrustas också med ABB Ability Marine Pilot Control, det intelligenta manövrerings- och styrsystem som möjliggör säkrare och effektivare drift genom att automatisera vissa navigationsuppgifter så att befälhavarna på bryggan kan fokusera på att optimera den övergripande styrningen och manövreringen av fartyget.

Fartygens motorer utrustas med ABB:s Power2 tvåstegs turboladdsystem som ytterligare kommer att förbättra energieffektiviteten och bidra till att uppnå upp till fem procents bränslebesparingar. Dessutom kommer Power2-systemet att bidra till att minska upp till 60 procent av kväveoxidutsläppen.

Med över 20 fartyg och 27 000 överfarter per år via åtta linjer mellan Storbritannien, Irland och nordkontinentens hamnar är P&O Ferries ett av de ledandefärje- och logistikbolagen i Europa: man fraktar 8,4 miljoner passagerare, 1,6 miljoner bilar och 2,2 miljoner fraktenheter varje år.

Guangzhou Shipyard International, där fartygen byggs, är ett av de modernaste och största varvsföretagen i Kina och har ökat sitt fokus på att bygga hållbara fartyg.

Efterfrågan på Azipod framdrivningssystem ökar starkt i den globala färjeindustrin som transporterar 2,1 miljarder passagerare, 250 miljoner fordon och 32 miljoner trailers varje år. Rederierna väljer i allt högre utsträckning Azipod-systemen som erbjuder 360-graders rotation på kapslade framdrivningssystem, högre tillförlitlighet, lägre vibrationer och större lastutrymme ombord på grund av placeringen av framdrivningssystemet på skrovets utsida.



Källa: ABB